Træning og kost

Thailandsk risnudelsalat med hakket svinekød

af Karen Pallisgaard 15. marts 2012
opskrift: voresmad.dk
Støt op om dit løb med sund, velsmagende og næringsrig kost. Ugens sunde opskrift fra voresmad.dk er thailandsk risnudelsalat med hakket svinekød

Retten kan bruges til aftensmad eller tages med i en boks til frokost eller efter løb. Den kan spises varm, lun eller kold. Hav gerne en portion stående i køleskabet, når sulten melder sig og husk, at brug af krydderier sætter forbrændingen i vejret, ligesom du kan skrue op eller ned for det stærke afhængig af smag. Kødtypen og grøntsagerne kan varieres efter sæson og lyst.(3 personer)150 g risnudler2 fed hvidløg1-2 porrer, 300 g3 gulerødder, 225 g4-6 stilke blegsellerievt. 1 frisk chili300 g hakket svinekød4-6 spsk sød chilisauce2 lime½-1 tsk sukker3-4 spsk fiskesovs½ bakke friske koriander-, mynte- og/eller basilikumbladeTilbehør3 spsk peanuts½-1 dl sød eller stærk chilisauceSådan gør duKog letsaltet vand i en bred gryde. Læg nudlerne i vandet. Sluk for gryden, sæt den til side, læg låg på og lad nudlerne stå ca. 5 minutter til de er møre. Hæld dem i en si, og skyl dem under koldt vand. Stil dem til side i en stor skål.Klargør grøntsagerne: Hak hvidløg fint, skær porren i tynde skrå skiver, Skær gulerødder og blegselleri i tændstik tynde stave, fjern kerner og mellemvægge på chilien og hak den fint.Lad en wok, sautérpande eller en dyb pande blive varm. Tilsæt kødet og vend det, til det skiller og ændrer farve. Tilsæt hvidløg og porrer og steg nogle minutter ved stærk varme. Kom gulerødder og blegselleri i under omrøring og dernæst chilisauce og 4-5 spsk limesaft. Smag til med sukker og fiskesovs og lad retten stege 3-4 minutter mere. Hvis retten skal være mere krydret, tilsæt chili til sidst.Kom kødretten i skålen med nudlerne og bland det hele godt. Tilsæt groft hakkede krydderurter.Hak peanuts groft og bland dem i salaten eller server det til retten.Server chilisaucen til.