Træning og kost

Test om dit forhold til mad er usundt

af Lisbeth Madsen, Newsdesk, Aller Media 23. december 2012
Foto: All Over Press
Er du overbevist om at dine spisevaner er helt i top og forstår ikke helt hvorfor vægten ikke siger det samme? Her får du en tjekliste, der afslører, om du har usunde madvaner.

Hvis du skulle skrive en liste over alt det du har indtaget i løbet af en dag, er det slet ikke sikkert du kan huske det. Det er så fast en rutine for os at spise, at det ligger på rygraden at køre hånden op til munden. Faren er, at du med årene har fået nogle spisevaner, der ikke er særligt godt for dit helbred og for din vægt.Har du brug for at tjekke kalorie indholdet engang imellem, så download kalorietabellen her

Nyhedssitet iVillage.com har talt med Marjorie Nolan Cohn og Jennifer McDaniel, der er registrerede diætister hos det amerikanske Academy of Nutrition and Dietetics.

Hvis du kan svare ja til et eller flere af spørgsmålene, de stiller, har du sikkert forklaringen på, at de ekstra kilo bliver siddende på sidebenene.>Galleri: 3 sexstillinger der forbrænder mange kalorier

Fem slemme madvaner:1. Er din kost for ensartet?

De er ofte de samme madvarer, der går igen, når du går dine måltider nøje efter i sømmene. Dvs. at din kost faktisk ikke er så varieret, som den bør være, for at du får de vitaminer, mineraler, fibre osv., som din krop har brug for. Løsningen er at udfordre dig selv hver uge ved at lave mindst en ny ret til aftensmad med råvarer, du ikke normalt spiser.

2. Spiser du, når du er stresset?

Hvis du har brug for at finde ro i din krop, tyr du til mad, da den kan udløse beroligende hormoner. Den får dig derfor umiddelbart til at få det bedre. Løsningen er, at du i stedet skal distrahere dig selv ved fx at skrive en email, til en du godt kan lide. Eller at finde nogle sjove ting på internettet, der kan få dig til at grine. Har du brug for at putte noget i munden, så tag et stykke tyggegummi.Sunde alternativer til snacks og søde sager

3. Spiser du, fordi du keder dig?

Der er altid mad omkring os, så det er meget let at falde i fælden og kaste mad i hovedet, hvis vi ikke ved, hvad vi ellers skal foretage os. Løsningen kan være at have en to-do-liste med små opgaver, du altid kan kaste dig over.

4. Spiser du af sociale årsager?

Du er samlet med veninderne eller er til fødselsdag, og straks kaster du masser af den lækre mad i hovedet. Løsningen er at spise lidt hjemmefra og så at koncentrere dig om det, du er kommet for, nemlig at være social.

5. Spiser du uden at koncentrere dig om maden?

Du spiser frokost foran computeren eller sidder og snacker foran fjernsynet eller en anden skærm. Du tænker ikke over, hvad og hvor meget du spiser og smager måske ikke engang på maden. Løsningen er at lade være med at multitaske, når du spiser. Så mærker du også meget bedre, hvornår du er mæt.