Træning og kost

Svøm og lev længere

af Juliane Olsen 18. juli 2011
Foto All Over Press
Svømning er en livsforlængende sport, så det er bare med at kaste sig i poolen og i havet

Butterfly er hårdest

Ved en hastighed på 0,8 m/s, der er svarende til 1000 m på cirka 21 min, var energiforbruget under butterfly omkring dobbelt så stort som under de 2 crawl-stilarter, som er bryst eller rygsvømning. Til sammenligning var brystsvømning - ved denne relativt lave hastighed - placeret lige midt imellem. Så den hårdeste og mest energikrævende stilart er uden sammenligning butterfly - den er også typisk den teknisk sværeste at lære.

Svømmeteknikken er noget de fleste støver af om sommeren i større eller mindre grad. Men har du tænkt over, hvor befordrende svømning er for dit helbred? Det er nemlig en livsforlængende sport, der samtidig forbrænder dine kalorier i løbet af rekordtid.- Hvis man med træning ønsker et vægttab, er svømning en god motionsform, fordi man har en høj energiomsætning, indtil man gradvist får styr på teknikken. Løb og cykling er ikke nær så teknisk krævende og svømning er skånsomt for leddene, siger Lars Johansen, der er sportsfysiolog ved Team Danmark, til Alive.dk.Alt du skal bruge for at komme godt i gang med svømningen er badetøj, gode svømmebriller og måske en næseklemme for at hjælpe din vejrtrækning på vej. Senere kan du investere i svømmefødder og fingerplader, fordi det åbner op for muligheden for at ændre belastningen på din krop.Kvinder flyder bedstEn kvindelig svømmer med dårlig teknik bruge 800-1000 KJ på at svømme 1000 meter, mens teknisk dygtige konkurrencesvømmere kan klare sig med cirka det halve. Det svarer til lige knap 200 gram kogt pasta. Kvinder flyder i øvrigt lettere i det våde element, fordi de har en højere andel af kropsfedt end mænd.Ud over den høje kalorieforbrænding, så har det også vist sig, at svømmere lever længere. En stor amerikansk undersøgelse fra 2008 viste, at de som dyrkede svømning havde en lavere dødelighed, end de som dyrkede andre sportsgrene som løb og gang.- Den oplagte fordel ved at svømme sammenlignet med løb eller gang er, at vandet bærer ens vægt ligesom det er tilfældet med roning og kajak. Det betyder, at stødbelastningen på led som ankel, knæ, hofte og ryg er meget lille, samtidig med, at man kan få tilstrækkelig belastning på muskler og kredsløb til at få en træningseffekt, siger Lars Johansen.Musklerne er i gangIsær bliver musklerne omkring skulder, armens bagside og bryst brugt i forbindelse med svømning og ikke nok med det, så er det endnu lettere for kvinder at svømme end for mænd.- Svømning på motionsplan er primært en konditionstræning, fordi der arbejdes med mange gentagelser med svømmetagene og belastningen er fordelt på de store muskelgrupper. Det betyder, at der primært vil være en positiv effekt på kredsløbet, som leverer energi til de arbejdende muskler, siger Lars Johansen.Deltag i Alives undersøgelse: Er du en god lytter? Alle svar vil indgå i en undersøgelse, der skal danne baggrund for en artikel på alive.dk.Læs Svømning 1 til 2 gange om ugen er nok på femina.dkEller Læs Svøm dig fast på oestrogen.dk