Træning og kost

Stå op og træn maven flad

af Juliane Olsen, Alive.dk 23. september 2011
Det er bedst at træne mavemusklerne stående, for det er i den position, du bruger dem mest

At træne maven er noget, man gør på ryggen. Eller er det? Tænk over i hvilken position, du bruger dine muskler mest, så bliver du klogere. Det er nemlig, når vi sidder eller står, at mavemusklerne er mest i brug, og derfor får du også mest ud af at træne dem i den position, siger Birgitte Nymann, der er personlig træner og forfatter til bogen "Flad mave for altid". - Det giver ikke den store effekt med helt almindelige mavebøjninger. Stående mavetræning involverer også ryggen, og du syrer ikke til i musklerne på samme måde, når du står op. Du får mest for pengene ved at sidde eller stå, siger hun til Alive.dk. Læs også: Feder light-sodavand? Det kan især være en fordel at bruge et redskab, fordi den tvinger musklerne til at blive aktiveret, og du kan ikke lade være med at spænde i de rigtige muskelgrupper, når du tager noget til hjælp. Øvelser for maven Træn med kettlebells og stå op og brug de forskellige swing. Du kan også bruge flasker med vand i eller tunge håndvægte omkring 8-10 kilo. Stå i bredstående stilling og sving dem imellem benene. Det gør også godt for dine baller, lår og ryg. Du kan også bruge kabeltræk i fitnesscenteret til samme øvelse. Læs også: Sådan løber du efteråret i møde Træn med bolde og øv dig at kaste dem op på væggen eller til en anden person, hvilket også involverer mavemusklerne. Hav en skulderbreddes afstand mellem fødderne og spænd i bækkenbund og mavemuskler. Læn dig frem med let bøjede knæ og ryggen ret, mens du spænder i ryg og mave. Sving derefter armene frem og tilbage. Stå ret op i bredstående stilling og hav hænderne bag nakken. Sving derefter hovedet fra side til side gentagne gange som ville du hælde vand ud af ørerne.