Træning og kost

Spis sukker - ikke sødemidler!

af Kost- og ernæringsterapeut Tine Grandjean 19. september 2014
foto: All Over
Nu er der endelig kommet endnu mere klar og tydelig dokumentation for sødemidlernes skadelige effekt. Sødemidlerne øger blodsukkeret og forandrer tarmfloraen. Resultatet er en forøget risiko for overvægt og diabetes hos undersøgte mus og mennesker. Et vægttab med sødemidler er altså en fuldstændig umulig opgave.

Det stemmer fuldstændig overens med min praksiserfaring. De klienter, som indtager kaloriefattige/frie lightprodukter, har slet ikke lettere ved at holde vægten. Tværtimod! Vores tarmflora har afgørende betydning for vores vægt, men også for vores humør og vores immunsystem. Sødemidler giver forstyrrelser i tarmfloraen, og det kan tricke autoimmune sygdomme, diabetes og depressioner.

OM TINE GRANDJEAN

Tine kan bookes til individuelle konsultationer, undervisning og foredrag. Læs nærmere på www.sundmedmad.dk

Tine har arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse i 18 år.

Er uddannet Ernæringsterapeut, Professionsbachelor i ernæring, Kerneterapeut og løbende kurser ved DET, Skolen for psykosomatik og CET.

Har de seneste 9 år arbejdet som ernæringsterapeut med behandling af sygdomme og ubalancer.

Medlem af:Danske Ernæringsterapeuter (DET), Dansk Selskab for spiseforstyrrelser (DSS),Samt Registreret Alternativ Behandler (RAB)

Se mere om Tine på hendes hjemmeside Sundmedmad.dk

 

KØB TINE GRANDJEANS BOG: ELSK MADEN

Pris: 149,95

Se mere her

 

Sødemidlerne forandrer sukkeromsætningen. Forskerne har målt, at blodsukkeret stiger efter indtagelse af sødemidler. Sandsynligvis (personligt er jeg overbevist) påvirker sødemidlerne også vores insulin-niveauer. Insulin er det hormon, der transporterer sukker ind i cellen. Produktionen af insulin begynder, når smagsløgene smager sødt i munden.

Det gør kroppen naturligvis, fordi den igennem tusindvis af år (altid) har lært, at sødt i munden betyder behov for insulin til at transportere sukker ind i cellerne. Insulin er et hormon, der ligger på lager og samtidig hindrer, at der frigives fra lagrene.Læs om undersøgelsen her: http://videnskab.dk/krop-sundhed/skelsaettende-nyt-om-sodestoffer-kan-og...

Danmark - et sukkerlandNår vi ser rundt i verden, vil vi opdage at Danmark faktisk er det eneste land, hvor voksne spiser slik. USA dog undtaget, men de er også ved at uslette sig selv med fedme og sygdomme. I Sydeuropa holder de af en dessert, som ofte er lille og består af frugt, yoghurt, honning og nødder. Her er der lidt sødt, men det kommer i form af naturligt sød mad med næring.

I Danmark har vi et højt sukkerforbrug og en indbyrdes moral om, at man ikke kan sige nej tak. At man er fanatisk og frelst, hvis man ikke har lyst til kage - eller alkohol. Livsnydere er defineret som dem, der holder af god mad, alkohol og chokolade. Selvom det alt sammen er dejligt, så kan det undre, at der ikke er noget om natur, menneskeligt nærvær, sport, leg og tid til fordybelse, som ligger i livsnyderbegrebet.

Hvad med den søde tand?Den eneste vej frem er at arbejde med behovet for det søde. En plan for nedtrapning og stop er en god begyndelse. Det er sandsynligt, at du kommer bedre igennem, hvis du finder en partner i dette projekt. En som kan støtte, en som måske selv vil gøre det samme. Men det kan også være en terapeut, der kan støtte, der hvor følelser og krop begynder at skrige på sukker. Det sker nemlig rigtig tit, at den første uge eller to går fint, men så begynder det at blive svært.

Det er der ofte dybereliggende grunde til. Måske er der en svamp i systemet, som er ved at være sulten. Måske er der så meget ubalance i blodsukkeret, at viljestyrken i dit nye projekt ikke kan hamle op med kroppens behov. Mange oplever også, at der kommer følelser tilstede, som man har lyst til at minimere med det sukkersøde liv. Ligesom vi køber personlige trænere, coaches, mentorer og regnskabsfolk, har vi i forandringsperioder brug for en faglig støtte til at bringe mad og sukkervaner ind på rette spor.

Hvad kan du vinde?Først og fremmest friheden ved, at det ikke er sukkertrang, der styrer din adfærd. En mulighed for at slippe skam og fiaskofølelse. Du kan vinde mere energi, færre fysiske symptomer, mere stabilt humør og måske et mangeårigt ønske om lavere taljemål og slankere lår. Langsigtet mindsker du også risikoen for vor tids velfærdssygdomme som kræft, hjerte-kar-sygdomme og depression/stress.

Du kommer sikkert til at finde sødmen i livet andre steder end i spisekammeret. Hvem ved, måske er den sødme så meget skønnere og gør dig til et mere levedygtigt menneske.

Måske kan Tine hjælpe dig? Skriv til hende på www.sundmedmad.dk