Træning og kost

Smid den overflødige vægt på en uge

af Rikkemaija Nielsen 2. januar 2012
Foto: Coloubox
Det kan være svært at gøre den helt store forskel på vægten på bare en uge, men det er en god start. Se det som en kick-off til din nye, sunde livsstil i det nye år. Der er dog ingen tvivl om, at du vil mærke forskel på din energi og dit humør, så snart du er i gang..

Det skal du spise: Spis dine måltider stabilt fordelt i løbet af dagen. Hvis du springer et måltid over, får du mere lyst til noget sødt, fordi din krop og hjerne har brug for energi. Spis 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider om dagen. Spis masser af fuldkornsprodukter (brune ris, klidkiks, groft brød), for ud over at din mave vil nyde at arbejde med maden, så gør det dig også mæt i længere tid. Det, vi ofte tager på af, er "alt det hvide" i form af hvidt brød, hvide ris, pasta og hvidt sukkerDet skal du drikke: Drik en masse vand. Allerede på grund af dét bliver sulten minimeret, din væskebalance bliver intakt, og du kan få skyllet dit system grundigt igennem for julefedt og sukker. Skær gevaldigt ned på alt andet, du drikker, det forhindrer dig kun i at tabe dig.Det skal du ikke spise og drikke: Sortér alt fra, der er synligt sukker i. Sodavand, saftevand, slik, kager, chokolade og morgenmadsprodukter (også selvom der står på pakken, at du nærmest taber dig af det). Ud med kunstige færdigretter, chips, dåsemad og is.Sådan skal du motionere: Motion er klart en faktor i forhold til at komme af med ekstra kilo, der har sat sig. Når det gælder om at tabe sig på en uge, er det på med løbeskoene og derudad. Løbetræn hver anden dag, 3-5 km i moderat-hurtigt tempo. Det vil sætte din forbrænding i gang, begynde at opbygge dine muskler, som også er med til at forbrænde dine fedtdepoter, og desuden vil det give dig rigtig meget velvære.Sådan skal du tænke:"Du kan ikke ændre dit liv på én dag - men du kan ændre retning på én dag!" Sådan skal du også tænke i forhold til din beslutning om at tabe dig. Det er altid svært i starten, men uden en start er der ingen slutning, så beslut dig for at tabe dig, fordi du ønsker at gøre noget godt for dig selv, ikke fordi der står et forkert tal på badevægten.Det skal du undgå: Det værste, du kan gøre, hvis du ønsker at tabe dig, er at stoppe med at spise eller nedsætte mængden af mad drastisk (medmindre du overspiser i forvejen). Det sænker din forbrænding, og du vil tage på af selv den mindste lille bid. Læs også: Spis dig til en flad mave