Træning og kost

Se grøntsagerne der gør underværker for din sundhed

af Diætist Lisa Bolting, Slankedoktor.dk, Aller Media 26. februar 2013
Foto: All Over
Nogle grøntsager har bare mere at byde på rent sundhedsmæssigt end andre. Se tre af dem, og læs hvilke gode egenskaber, de har

Selvom det naturligvis ikke kan skrives helt så firkantet - så er der bare nogle grøntsager, der har mere at byde på end andre. Vi har udvalgt og forklaret om tre af dem, som klart ligger i den bedre kategori. Husk dog at det vigtigste er at variere de grøntsager du vælger, så du får så mange forskellige vitaminer som muligt.

RødbederRødbeder findes i butikkerne hele året og er altid danske. Det er en sund og meget smart grøntsag af flere årsager. Den har et højt fiberindhold på ca. 3g pr. 100g og har en del forskellige vitaminer. Rødbeder er meget alsidige i deres anvendelse, da de er gode både tilberedte, rå og syltede. Herudover så er rå rødbeder meget anvendelige, hvis du lider af træg mave. En stor portion råkost med rødbeder giver for de fleste et ekstra besøg på toilettet. Vær opmærksom på at rødbeder giver meget farve til dine toiletbesøg.

Få opskriften: Fiskefrikadeller med rødbede og rucola

GrønkålEr en af de grøntsager, som indeholder de fleste vitaminer og antioxidanter og er især også rig på kalcium og jern. De senere år er den blevet sat sammen med forebyggelse af kræft. Det skyldes dens høje indhold af polyfenoler. Endnu har vi ikke den endelige konklusion på denne super fødevare, men indtil da er der mange andre gode begrundelser for at spise løs af grønkålen. Vi er mest vant til at bruge grønkål som stuvninger og i supper, men den er også helt fantastisk i råkost. Da den er lidt bitter i smagen, bliver smagen lettere at forholde sig til, når grønkålen blandes med andre grøntsager og gerne lidt sødt. Dette kan være fra frugt eller fra en marinade smagt til med sødme.

Få opskriften: Nudler med lynstegt and og grønkål

BroccoliBroccoli har et meget højt indhold af forskellige vitaminer og de vigtigste er C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, B-vitamin, E-vitamin, folinsyre, jern, calcium, fosfor og magnesium. Den er, som grønkål, sat i sammenhæng med at forebygge kræft. Men som for grønkål mangler vi stadig dokumentation for dette. Der er dog ingen tvivl om, at den er meget sund, grundet de mange vitaminer og fordi den også har et højt indhold af fibre. Broccoli spises mest kogt eller i den traditionelle broccolisalat med bacon og rosiner. Men prøv dig frem. Den er også perfekt i supper og ristet på panden med hvidløg og soja.

Få opskriften: Lynstegt oksekød med nudler og broccoli

Andre konger:Der er mange andre super fine grøntsager og det vigtigste er at variere mellem dem. Her skal dog også lige nævnes: selleri, pastinak, persillerod, porre, gulerod, rødløg, rosenkål og grønne bønner.