Træning og kost

Sæt fut i forbrændningen

af PERNILLE LEWINSKY KOFOED 17. oktober 2011
Se hvordan du får gang i træningen uden at investerer en formue.

Har sommerens mange is og sæsonens vidunderlige grill-orgier sat sig på sidebenene? Og har du spenderet alt for mange penge på charterferien og årets festivaler? Bare rolig, der er masser af muligheder for at svede fedt, uden det behøver at koste en krone.Læs også: Snyder du dig selv når du træner

OUTDOOR FITNESSSkift det svedige og tætpakkede træningslokale ud med styrketræning i det grønne til duften af skovbund og fuglekvidder. Over hele landet skyder udendørs fi tnessparker op, og her kan du helt gratis dyrke kredsløbs- og styrketræning samt styrke din balance og fl eksibilitet. Træningsanlægget består af 14 forskellige fi tnessredskaber, der kommer hele kroppen igennem og passer til alle uanset alder eller træningsform. Læs mere på www.norwell.dk, hvor du også kan se et kort over samtlige fi tnessparker i hele Danmark.GRATIS PRØVETIMERMange steder kan du få en prøvetime helt uforpligtende og ganske gratis. Det vil sige, at du bare møder op inden undervisningsstart og tilmelder dig. På www. gratis-ting.dk kan du se en oversigt over, hvor der tilbydes gratis prøvetimer i alt lige fra dans, ridning og selvforsvar til styrketræning og den brasilianske kampdans capoeira. Har du lyst til at teste om yoga eller meditation er noget for dig, kan du også flere steder få en gratis session på 1-2 timer. Se bl.a. www.natha.dk, www.yoga. dk, www.yogaskolen.dk, www.sanum. dk eller www.flexyoga.dk

TIP

TipHvis du har børn, så lån deres sjippetov og find din indre skolepige frem! Sjipning er godt for lunger og hjerte og er desuden en super god træning for ben, arme og overkrop.

GRATIS LØBETRÆNINGKniber det med motivationen, savner du en træningsmakker eller et par gode råd fra en løbeinstruktør? Flere motionsklubber og sportsbutikker tilbyder gratis løbetræning til dig, der gerne vil have hjælp til træningen i fællesskab med andre løbere. Flere steder tilbydes træning et par gange om ugen for både begyndere og øvede, som ud over løbetræning inkluderer fælles opvarmning og udstrækning.Tjek f.eks. www.maratonsport.dk, www.ffm.hesport.dk og www.freerun-net.dkGANG I BENTØJET LØBAt løbe en tur kræver ikke dyrt medlemskab af et motionscenter, kun et par gode løbesko. Desuden er løb en af de mest fl eksible motionsformer, og du kan dyrkedet hvor som helst og når som helst.SÆRLIG GODT FOR: Udholdenhed og kalorieforbrænding.Træner særligt benene og giver sved på panden.FORBRÆNDING: Ca. 300 kcal på 30 minutter, hvis du vejer 65 kilo.

Læs også: Træn taljen fremPOWERWALKPowerwalk er effektiv gangmotion, og du har altid den ene fod i jorden, i modsætning til når du løber eller jogger. Powerwalk er et skånsomt alternativ til løb, fordi belastningen på dine led og sener er betydeligtmindre. Du kan powerwalke overalt, og som en ekstra bonus forbrænder du omtrent lige så mange kalorier, som når du løber. Da intensiteten ved powerwalk er høj, har det en god effekt på dit kredsløb. SÆRLIG GODT FOR: Styrker især benmusklerne, virker antistressende, booster humøret, kalorieforbrændingen og konditionen.FORBRÆNDING: Ca. 285 kcal på 30 minutter, hvis du vejer 65 kilo.

TRAILRUNNINGPrøv at udskifte løb på veje og stier med en løbetur offroad. Løb f.eks. en tur i skoven på uvejsomme stier og stejle bakker, eller løb langs stranden, i naturområder eller hen over marker, hvor terrænet er kuperet og varieret og for alvor udfordrer dine muskler og din forbrænding.SÆRLIG GODT FOR: Styrker muskler og led, skærper koordinationen, forbedrer din løbeteknik og træner din balance og kondition.FORBRÆNDING: Ca. 405 kcal på 30 minutter, hvis du vejer 65 kilo.

Køb DVD'en her

VIDEOWORKOUTTrænings-DVD'er er en fl eksibel måde at træne på. Smid den i afspilleren når det passer DIG. Der er pilates for alle pengene på DVD'en fra PilatesCph til 169 kr.Køb den i www.Qshoppen.dk!HJEMMETRÆNINGKniber det med at få råd eller tid til at træne, er yoga eller anden form for træning på stuegulvet måske løsningen for dig? På www.yogatoday. com eller www.yogaglo.com, kan du fi nde mange forskellige øvelser og hele sessioner. Alt hvad du behøver, er en måtte.

Køb dit sjippetorv i Qshoppen her

NATURLIGE AKTIVITETERI naturen fi nder du et kæmpe udbud af forskellige aktiviteter, der giver både motion, frisk luft og sved på panden uden at stille krav til hverken pengepung eller dyrt udstyr.Tag f.eks. på vandre- eller klatretur med veninderne, eller udfordr dig selv i orienteringsløb. Du kan også løbe eller gå en fastlagt rute på 1-2,5 kilometer. På baggrund af din løbetid, dit BMI-tal og din alder kan du få målt dit kondital og din sundhedstilstand. Læs mere om aktiviteterne på www.skovognatur.dk