https://imgix.femina.dk/media/d2ed603d1535484e8d62f755283eb4dc.jpg
Træning og kost

Sådan holder du din vægt i julen

6. december 2011
af Lisa Bolting, Chefdiætist på SlankeDoktor.dk
Du behøver ikke tage på selvom det er jul. Her får du et par tips til hvordan du kommer gennem december uden at miste dit talje.

Traditionerne er meget hyggelige og skal ikke laves om, men det er nødvendigt, at du fortsat tænker over, hvad du spiser.

Det gælder både, når det bliver jul, og når det bliver påske og pinse. Her kan det være svært ikke at falde tilbage i de gamle rytmer og lade stå til. Men det går ikke. En livsstilsomlægning betyder også, at du er nødt til hele tiden at have de sunde principper i baghovedet.

Dermed menes ikke, at det skulle være nødvendigt at lave speciel ris á la mande til juleaften, men det betyder, at du ikke fuldstændig lader stå til flere dage/uger i træk og dermed sætter for meget over styr. Julen starter ikke i november, og skulle du falde i ind imellem, er det med at komme videre med det magre og fiberrige dagen derpå. Her kommer nogle gode forslag til, hvordan man kommer gennem alle festlighederne:


Bliv slank på
2 minutter

? Lad være med at købe alt for meget ind - eller tilberede og bage for store mængder. Der er kun de samme til at spise resterne … kan du nænne at smide ud?

? Når du skal i byen til frokost eller aften, er det vigtigt fortsat at følge din daglige rytme, indtil du skal af sted - altså fx også spise dit måltid om eftermiddagen - og måske endda 3 ekstra store gulerødder eller en god råkost. Det bevirker, at du bliver mindre fristet, og det er nemmere at sige nej tak.

? Når du f.eks sidder ved et stort frokostbord, så spørg værtinden, hvad du kan forvente. Det vil de ofte gerne fortælle - og på den måde kan du i dit stille sind beslutte dig for, hvilke retter du vil smage - og holde dig til det.

? Ofte er et ostebord meget fedt - så nøjes med lidt frugt, når det bliver tid for ost. Er det hos din familie, du skal til frokost, så tag nogle grøntsager med selv og forklar dem, at du godt kan lide maden, men at det lige nu også er vigtigt for dig at tabe dig.

? Er det tag-selv-bord, kan du tage et stort overblik og beslutte, hvilke af retterne du vil spise.

? Spis stille og roligt - det mætter bedre, og du får ikke spist for meget. Lad de andre om at løbe mange gange. Nyd maden langsomt og roligt. Husk at det smager ikke bedre af, at du tager mange gange.

? Til de traditionsrige middage som fx andesteg og flæskesteg, kan du sagtens spise kødet med glæde. Hvis sovsen er fedtfri, kan du spise, som du har lyst til, men ellers tager du lidt mindre.

? Skal du selv have gæster, så husk at servere grøntsager også - det bliver helt sikkert positivt modtaget og spist.

? Måske kunne en af disse råkoster gøre glæde:
- Rødkål, gulerod, valnødder og lidt sød saft.
- Reven rå rødbede, selleri med fintsnittet grønkål

EKSTRA TILBUD TIL DIG: Bliv medlem af SlankeDoktor.dk i dag og få 25 % rabat + en smart slankevægt.

Læs også