https://imgix.femina.dk/media/sondag/2012/07/28/rul-dig-i-form/pilates-rulle-612x325.jpg
Træning og kost

Rul dig i form

15. juli 2012
af Hanna Tómasdóttir
foto: Shutterstock
Elsker du at ligge ned mens du træner? Så er Foam Roller-træningen noget for dig

Den er god nok, du kan bestemt rulle dig i form ved hjælp af en Foam Roller. Foam Rolleren, der findes i forskellige størrelser og hårdheder, bruges ofte som redskab i pilatestræning, men bruges også til både fitness og genoptræning. Foam Rolleren er et godt træningsredskab, hvis du vil træne din balance, stabilitet og koordination og så kan du bruge den til at give dig selv massage, og træne din bevægelighed i ryggen. Føler du dig ofte stiv og øm i ryggen, uden egentlig at »fejle noget« så prøv denne øvelse, der kombinerer massage og bevægelighedstræning af ryggen.

På SØNDAGs shop kan du finde og købe en Foam Roller. Husk at du sagtens kan bruge et sammenrullet liggeunderlag i stedet for en Foam Roller.

Øvelsen

Lav øvelsen på en madras på gulvet

• Sæt dig på madrassen, foran din Foam Roller

• Læn den øverste del af ryggen på rullen, imens du støtter hovedet med hænderne

• Løft bækkenet op, så du støtter på fødderne, imens ryggen hviler på Foam Rolleren

• Forsøg at få hele ryggen masseret i blidt tempo ved at rulle langsomt på Foam Rolleren fra skulderbladene helt ned til lænden og op igen til skulderbladene

• Træn kun 2-3 minutter dagligt den første uge, så du undgår for meget ømhed i starten. Derefter kan du gradvist øge træningstiden og evt. udvide til flere øvelser.

Gratis sunde tips på facebook?

Vil du gerne have gratis sunde tips direkte på facebook? Så vær med i sundhedsgruppen, som er resultatet af et samarbejde mellem SØNDAG, Femina, ELLE, Q og Mad & Bolig. Giv gruppen "Sunde tips - hver dag" et "like" lige her.

Læs også