Træning og kost

Livsstilsændring - Sådan gør du

af Christina Rievers 7. november 2012
Hvis du skal ændre livsstil er det vigtigt du foretager dig nogle konkrete ting| Det er både mentalt og fysisk der skal gøres mange ting|Træningsekspert Christina Rievers giver dig her 4 g0de råd.

Det er så nemt at beslutte sig for, at lave forandringer i sit liv. Hvad end det er menneskeligt, arbejdsrelateret eller sundhedsmæssigt, men at rent faktisk tage skridtet og gøre noget ved det, er lettere sagt end gjort. Tro mig, jeg ved det.Der er desværre ikke mirakelkure eller hurtige veje til det flotte udseende. Det er benhårdt at få drømmekroppen, men i mine øjne handler det i stor grad om, hvordan man griber tingene an. Selvom det kan virke uoverskueligt og du skal gøre dig fortjent til de gode resultater, vil du ikke fortryde det én eneste gang, når du når dit mål.Læs også: se 10 forskellige kvinders tips til en sundere hverdag

Dine mål for din nye livsstil

På vej mod dette mål er det dog vigtigt, at sætte sig en masse delmål. Det er fint at slutmålet fx lyder "jeg vil tabe mig 20 kg", men undervejs er det vigtigt at huske på de små sejre, eksempelvis når du taber dig 3 kg. Det er disse sejre, som gerne skulle være med til at holde motivationen oppe og gøre det mere overskueligt at nå slutmålet. Du skal rose dig selv for de små succeser du oplever.Det er vigtigt at du er realistisk - både med delmålene og hvordan du når dem hen ad vejen. Nogle har mere hektiske hverdage end andre, og træningen må aldrig være "øv" at skulle til - se det som dit frirum, og dér hvor du er på vej hen mod dét du går og drømmer om.Herefter kan det være godt med små belønninger - ikke mad - men en tur i sauna og dampbad efter træning i fitnesscentret, en gang massage eller dejlig ansigtsbehandling - noget som du kan glæde dig til, og dermed får lyst til at "gøre dig fortjent" til.Læs også: Thomas Rodes' stenalderkost og få gratis hans kostplan her

Motivation: Tro på dig selv

Det vigtige og altafgørende for dine succeser er bare, om du er klar til at slippe slankekure og dårlige vaner?! Om du har mod på at mærke, hvor meget mere energi og overskud du får, ved at ændre din livsstil til det sundere. En god idé er at præcisere for dig selv, hvad det er du ønsker at opnå - og drop alle dårlige undskyldninger. At du ikke har tid, overskud eller mener du har dårligt stofskifte, er alt dét, som kommer mellem dig og dine mål. Det handler om at tro på sig selv, om at se virkeligheden i øjnene og bare gå i gang. Hvis du ikke tror på dig selv, vil der ikke ske noget. Derfor er du nødt til at have tankerne i orden - og hvis du synes dét er svært, kan jeg sagtens følge dig. Det psykiske er næsten sværere at ændre end det fysiske.

Mad: Lev efter 80/20-reglen

Du skal lave livstilsændringer - i disse er træningen blot en del af det. Hertil kommer bl.a. også ændring af kost og mentalitet. Det gælder om at gøre disse ting helhjertet. Det handler om en positiv indstilling og en lyst til at udforske denne (eventuelle nye) livsstil. Her er det vigtigt for mig at understrege, at det ikke er et evigt farvel til chokolade og søge sager, men at du gør et forsøg på at leve efter 80/20-reglen. Det går i sin enkelthed ud på, at du lever sundt 80 % af tiden, og så kan skeje ud de sidste 20 % - ellers er det ikke til at holde ud at leve. Husk at mærke efter om du virkelig er sulten eller om du bare er lækkersulten. Har du virkelig brug for mad nu, eller er det kun en halv time siden du spiste frokost? Mange drikker heller ikke nok vand i løbet af en dag, og dét kan godt gøre sådan at vi føler os sultne - i virkeligheden mangler vi bare en masse væske.Læs også: Få slanke tips her og kom godt i gang med at dyrke motion

Træning: Vejledning og variation

Hvad angår træning, er det altid godt at få vejledning af en personlig træner eller træningsvejleder, hvis du ikke går på hold. Herudover er det vigtigt at du varierer din træning. Du kan fx træne det samme program 5 uger i træk, og herefter er det en god idé at skifte til et andet. Det handler om at forvirre og udfordre kroppen, for ellers går den i stå.Du skal huske at styrketræne, (og her mener jeg ikke med 1-2 kg. vægte) da det øger dit stofskifte samtidig med at det toner kroppen, så den fremstår meget pænere.Du kan i princippet godt træne hver dag, så længe du ikke træner de samme muskelgrupper - dog har kroppen godt af et par hviledage om ugen, specielt hvis du er nybegynder.Husk på at dette ikke kun skal være faste rutiner for dig i en periode - det er gerne noget du skulle have lyst til at fortsætte med resten af dit liv, så gør det overskueligt.Læs også: Sådan siger du farvel til mormorarme - se med her