Træning og kost

Kvinde, drop knibeøvelserne!

27. november 2014
af Sara Skaarup & Malene Fich Weischer
foto: Shutterstock
De traditionelle knibeøvelser kan være usunde, siger fysioterapeut. Se her, hvordan du så skal gøre for at stramme understellet op

Efter fødslen. Og når vi venter på bussen. Hvis vi ikke vil tisse, når vi hopper, og hvis vi gerne vil have en stram skede. Kniib!I årevis har vi kvinder fået at vide, at vi skal lave knibeøvelser, men nu viser det sig, at de ikke er særlig effektive.

- I min praksis ser jeg mange kvinder, der har knebet et helt liv, uden at deres bækkenbund er blevet stærkere. Min konklusion er derfor, at det ikke nytter bare at knibe med bækkenbunden, hvis den skal støtte dig i dine bevægelser. Ved at knibe for meget bliver den tværtimod stiv og uelastisk, og et knib er kun en lille del af, hvad bækkenbunden skal kunne for at være stærk. Kroppen er mere kompleks, men alligevel smart, og det kan sagtens trænes, lyder det fra Lotte Paarup, fysioterapeut og pilatesinstruktør.

 

Den elastiske bækkenbund

Men det betyder selvfølgelig ikke, at du helt skal lade være med at træne bækkenbunden. Derfor har hun med dvd filmen "Den elastiske bækkenbund" lavet et program, du selv kan gøre hjemme i stuen, som får hele bækkenbundet strammet op - så den er stærk også, når du ikke lige kniber. Målet er en bækkenbund, der automatisk arbejder med din krop.

"Jeg arbejder ud fra den måde, vores krop er designet på, og programmet er langt mere effektivt end bækkenbunds-knibet alene", siger fysioterapeuten. Hendes øvelser tager bl.a. udgangspunkt i åndedræt og kropsholdning og giver altså, ifølge Lotte Paarup, en langt mere kompleks træning af bækkenbunden.

Klik her for at få en række af Lotte Paarups øvelser gratis

Eller køb hele dvd'en her