Hvad er antioxidanter?
Træning og kost

Hold dig sund med antioxidanter!

3. september 2021
af Redaktionen
Udgivet første gang 28. februar 2013. Foto: Shutterstock
Hvad er antioxidanter, og hvad gør de ved din krop? Det kan du læse mere om her, hvor du også kan få seks sunde bud på frugt og grønt, der er proppet med dem!

Hvad er antioxidanter?

Antioxidanter er stoffer, som beskytter andre nødvendige stoffer. I kroppen vil der hele tiden dannes forbindelser kaldet "frie radikaler", som ødelægger cellerne i kroppen.

Antioxidanterne inaktiverer de frie radikaler, og samtidig har antioxidanterne også en positiv betydning for immunforsvarets bekæmpelse af bakterier og nedbrydning af skadet væv ifølge netdoktor.dk.

Antioxidanter, frie radikaler - og styr på balancen!

I en velfungerende krop er der en naturlig balance mellem antioxidanter og frie radikaler. Hvis der sker en ubalance i din krop, kan dette resultere i oxidativ stress.

Ubalancen kan komme, hvis mængden af frie radikaler øges. Det sker, når du udsætter kroppen for rygning, forurening, psykisk stress, fysisk anstrengelse og sollys.

Man mener, at oxidativ stress kan skade celler, organer og enzymer samt ændre på vores arvemateriale. Det er derfor vigtigt, at du holder din krop i balance og sørger for at få de antioxidanter, der findes i kosten.

Det er bl.a. antioxidanter i form af E-vitamin, C-vitamin og carotenoider, skriver netdoktor.dk. 

Antioxidanter - hvorfor er de gode for kroppen.

Antioxidanter - for eller imod?

Men indrømmet, det kan være svært at forholde sig til alle de nye sundhedstips, der hele tiden dukker op. Hvad er sundt, og hvad skal man holde sig fra?

Forskningsresultater taler mod hinanden, og det er derfor svært at vide, hvad man skal tro på.

Frugt og grønt fyldt med antioxidanter:

  1. Peberfrugten er rig på antioxidanter. Den indeholder både A-, E- og C-vitamin, som styrker din krop. 
  2. Appelsin og andre citrusfrugter. Disse er fyldt med C-vitaminer, folat og kalium og er en stærk antioxidant. 
  3. Blåbær indeholder både C- og E-vitamin, samt en masse fytokemikalier, som er med til at reducere de frie radikaler. 
  4. Løg og hvidløg indeholder mange fytokemikalier, der fungerer som en antioxidant. 
  5. Gulerodens A-vitamin er en kraftig antioxidant og har et højt indhold af beta-caroten. 
  6. Kiwien indeholder masser af antioxidanter, der har beskyttende virkning mod kroppens celler. 

Kilde: netdoktor.dk 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Men en ting er sikkert - frugt og grønt er sundt og er med til at forebygge en række sygdomme, herunder også kræft.

Hvis du vil holde din krop rask, så følg anbefalingerne om 600 gram frugt og grønt om dagen. Det har under alle omstændigheder en beskyttende effekt på dit helbred.