Træning og kost

Grønne bøffer med bønnefritter

af Anette Harbech Olesen 16. januar 2015
Disse bøffer er helt uden kød. I stedet indeholder de masser af linser og grøntsager, men smagen er overraskende delikat og lækker. Opskriften fra ”Kolesterolkogebogen – Spis dig til blodsukker og kolesterol i balance” af Anette Harbech Olesen

Grønne bøffer med bønnefritter til 4 personer

INGREDIENSER 150 g De Puy-linser 2 gulerødder 2 rødløg 2 fed hvidløg 4 spsk. persille 2 spsk. blandede friske krydderurter, f.eks. oregano, basilikum, timian 2 tsk. misopasta 1 æg lidt speltmel eller rismel uraffineret salt og peber jomfrukokosolie til stegning   BAGTE RØDBEDER 1 kg rødbeder, gerne bolsjerødbeder eller blandede farver og sorter ekstrajomfruolivenolie 1 stort bundt blandede krydderurter, f.eks. persille, oregano, timian og salvie uraffineret salt og peber   BØNNEFRITTER 400 g frosne grønne bønner 2 spsk. ekstrajomfruolivenolie uraffineret salt og peber  

Opskrift - sådan laver du grønne bøffer med bønnefritter

  1. Kog linserne i dobbelt mængde vand i 20 minutter. Skræl og riv gulerødderne, hak løg og hvidløg, og skyl og hak krydderurterne. Blend alle ingredienser sammen, anvend en kraftig blender eller en foodprocessor. Form 8 bøffer af farsen, og steg dem på panden i jomfrukokosolie i ca. 6 minutter på hver side.   2. Rødbeder: Rengør rødbederne. Skær dem i passende stykker, og bag dem i ovnen ved 180° i ca. 30 minutter. Lad dem køle lidt af, og vend dem i en blanding af olivenolie, krydderurter, salt og peber.   3. Bønnefritter: Vend bønnerne i olie, drys med salt og peber, og bag dem i ovnen ved 200° i 12-14 minutter, til de er sprøde. Servér dem til de bæredygtige sammen med en god salat.   4 principper, hvis du vil spise dig til et kolesterol i balance – Hold blodsukker- og insulinniveauer stabile. – Vær fedtbevidst. – Spis masser af fibre fra grøntsager. – Nedbring inflammation og oxidation i kroppen.   LÆS OGSÅ: Sund og farverig grøntsagstærte