Træning og kost

Farserede peberfrugter og tomater

af Karen Pallisgaard 3. april 2012
opskrift: voresmad.dk
Støt op om dit løb med sund, velsmagende og næringsrig kost. Ugens sunde opskrift fra voresmad.dk er farserede peberfrugter og tomater

Med magert kød får du tilført et højt proteinindhold og protein er vigtigt for muskelopbygningen. Det bedste er, at spise noget lige efter du har været fysisk aktiv for igen at fylde de tømte energilagre. Tag fx en skive fuldkornsrugbrød med 4-8 skiver magert kødpålæg og drik et glas skummet- eller minimælk til.Ingredienser (4 personer)300 g hakket okse- eller kalvekød, 3-7% fedt4 modne røde peberfrugter, 500 g5 store, modne tomater, 500 g1 lille squash, 125 g1 bundt persille1 løg, 100 g2 kartofler - gerne en melet sort fx Estima, 150 g3 fed hvidløg½ potte basilikum1 tsk æblecider- eller vineddike1 tsk honning2 spsk koncentreret tomatpuré2 tsk saltpeber1 æg1 dl revet tør mild ost fx Svenbo eller Vesterhavsost, 75 gTilbehørGroft brød, 200 gSådan gør duSkyl og tør peberfrugter, tomater, squash og persille. Stil persillen til side. Flæk peberfrugter på langs og tag frø og frøstol ud. Skær "topskiven" med stilken af 4 af tomaterne og skrab kerner og saft ud med en teske. Kom kerner og saft i en skål og gem de udhulede tomater og deres "toppe". Halver den sidste tomat og klem kerner og saft ud af den. Hæld det i skålen til den anden saft/kerner. Pil løg, skræl kartofler. Skær squash, løg, kartofler og den halverede tomat i grove stykker og kør til et groft smulder i foodprocessoren. Hak persille - men gem et par kviste til pynt - basilikumblade og hvidløg. Kom det i foodprocessoren. Kom resten af ingredienserne og kødet i foodprocessoren og kør til det er en samlet masse. Fordel farsen i de hule grøntsager. Læg topskiverne på tomaterne som "låg". Læg/stil grøntsagerne i et ildfast fad. Sæt fadet i en 200° varm ovn og bag dem i 40-45 minutter. Fyldte grøntsager smager bedst, når de ikke er brandvarme. Helt kolde (ikke køleskabskolde), evt. dagen efter, smager de også godt.