Træning og kost

De 10 vigtigste mineraler

af Anneline Højrup 21. marts 2011
Foto: Colourbox
Hvad er mineraler egentlig? Hvorfor har vi brug for dem? Og hvilke 10 er vigtigst? Q giver dig svar her!

Det lyder så sundt, men hvad er mineraler egentlig? Vi ved godt vi skal indtage en masse af dem, men hvor mange ved egentlig hvordan vi får tilført vores kroppe alle de forskellige mineraler, vitaminer og andet kroppen kræver?Mineraler er faktisk grundstoffer. Vi kan altså ikke danne dem, men må have dem tilført gennem maden. Derfor er det naturligvis vigtigt at vi er opmærksomme på at få alle de mineraler kroppen har brug for, og disse 10 mineraler er dem, du har behov for at få mest af.1. Kalk (calcium)Voksne mennesker har ca. 1 kg calcium i kroppen, hvoraf 99 % er i knoglerne. Sammen med magnesium og fosfor gør kalk knoglerne stærke. Desuden spiller kalk en væsentlig rolle i muskelssammentrækning, størkning af blodet og måske vægtregulering. Får du for lidt kalk, stiger risikoen for at få knogleskørhed, forhøjet blodtryk, nyresten og tyktarmskræft. Du kan få kalk ved at spise mejeriprodukter og grove grøntsager som broccoli, bønner og kål. 2. JodSkjoldbruskkirtlen har brug for jod for at danne de hormoner, der regulerer stofskiftet. Derfor kan jodmangel give forhøjet stofskifte og dermed hjertebanken, forhøjet blodtryk, uro i kroppen, øget appetit og vægttab. Der er jod i fisk og mælk - og så er det ofte tilsat husholdningssalt, fordi mange danskere tidligere fik for lidt jod.3. JernVoksne mennesker har ca. 3-4 gram jern i kroppen, og det kan kun udskilles ved blodtab, f.eks. når kvinder har menstruation. 2/3 af jernet ligger som depoter i vores lever, milt og knoglemarv, mens 1/3 er i blod og muskler, hvor det er med til at transportere og binde ilten. 4. MagnesiumMagnesium er vigtigt for kroppens energiomsætning og for stofskiftet. Det er med til at sørge for, at du kan bruge dine muskler, og at hjertet fungerer normalt. Magnesium bruges også i behandlingen af mavesår og som afføringsmiddel. Mælke- og kornprodukter, grøntsager (især salat) og nødder (især mandler) er rige på magnesium.5. FosforDin krop indeholder ca. 800-1200 gram fosfor, hvoraf det meste er bundet i knogler og muskler. Kroppen bruger også fosfor til at omdanne sukker til energi, opbygge knogler, og så er vores DNA bl.a. opbygget af fosfor. Fosfor er bundet i protein, så der er masser af det i kornprodukter og bælgplanter. 6. KobberEt voksent menneske har ca. 80 mg kobber i kroppen, og det er især koncentreret i hjernen og leveren. Kobber indgår i mange enzymer og er vigtigt for blodtryksregulering, stofskiftet og produktionen af adrenalin og andre signalstoffer. Desuden spiller det en væsentlig rolle i kroppens beskyttelse mod frie radikaler. Kobber fås især via indmad (især lever), fuldkornsprodukter, nødder og skaldyr.

7. ManganMangan aktiverer en del af kroppens enzymer og spiller dermed en rolle for stofskiftet og i kroppens beskyttelse mod frie radikaler. Du får mangan ved at spise nødder, grøntsager, frugt og fuldkornsprodukter.8. KromDer findes krom i mange forskellige ting, men især i kød, ost, nødder, mørk chokolade, fuldkornsprodukter, øl-gær og skaldyr. Vær opmærksom på, at kroppen har sværere ved at optage krom fra grøntsager end fra f.eks. kød og ost. Krom tager del i en proces, som holder blodsukkeret nede.9. MolybdænKroppen optager kun ca. halvdelen af den molybdæn, der findes i din kost. Molybdæn indgår i vitamin B12 (der bl.a. er vigtig i omsætningen af fedt og ved celledeling) og er del af mange enzymer. Det

Få 2 numre af Q+ Marguerit ørestikker for kun59,95!

menes, at molybdæn kan nedsætte risikoen for huller i tænderne. Molybdæn fås via mælke- og kornprodukter.

10. Zink Alle kroppens celler og væsker indeholder zink. Det er en væsentlig bestanddel af mere end 200 enzymer i kroppen og spiller en vigtig rolle for stofskiftet, cellernes arveanlæg, dannelsen af væv og organer, immunforsvaret, din smagsoplevelse, og omsætningen af alkohol. Zink-tilskud har desuden vist sig at hjælpe på sårheling. Zink findes i kød, mælk, ost og fuldkornsprodukter.

Læs også:Påvirkes du af fuldmånen?8 myter om madJulie tabte 41 kilo efter gastric bypass operation