Træning og kost
5. juni 2014

Danmark rydder op – Her har du den sidste udfordring!

Er du også træt af, at det roder derhjemme, og kunne du godt tænke dig én gang for alle at få orden på alle bunkerne – så vær med, når oprydningskonsulent Kamille Sommer hér på Q hjælper dig med at få ryddet op.
Af: Malene Fich Weischer
https://imgix.femina.dk/media/websites/qmag-dot-dk/website/engangsbilleder-2014/maj/dkrydderopcovernyprim.jpg

foto: Privat

Rod i hjemme kan påvirke én på rigtig mange måder. Feng Shui filosofien tager udgangspunkt i, at rod i dit hjem også styrer hvordan du har det i resten af dit liv. Selv hvis det lyder lige lovligt radikalt for dig, så vil de fleste nok kunne nikke genkendende til, at man har det så utroligt meget bedre, når der ikke ligger bunker af rod og flyder overalt omkring én.

Vi hjælper med oprydningen!

Drømmer du også om at få ryddet op? Sådan én gang for alle! Så vær med, når Kamille Sommer og Q sparker gang i "Danmark rydder op".

Hver torsdag i fire uger, får du her på Q en ny oprydnings-udfordring og følger du dem, vil du kunne sige farvel til rodet én gang for alle, når du er færdig.

KLIK HER og meld dig ind i Danmark Rydder Op på Facebook.

Men der kan gøres noget ved rodet. Oprydningskonsulent Kamille Sommer har derfor startet en kampagne med navnet "Danmark rydder op", hvor målet er at få ryddet op i bunkerne, så man kan nyde sommeren uden at blive irriteret over at alting flyder indenfor.

Fik du ikke fat i den 1. udfordring? Så klik her!

Oprydnings-udfordring nummer 2 kan du få her

Få udfordring nummer 3 her

... Og så til udfordring nummer 4:

Få styr på papirbunkerne

Så er vi nået til sidste udfordring i "DANMARK rydder op" kampagnen. Denne udfordring er en af dem, mange af mine klienter VIRKELIG kæmper med, og det selv om vi skulle forestille at leve i en verden, der prøver at undgå papirspild.
Der kommer hele tiden papirer ind ad døren, om det er fra børnenes skole, invitationer, regninger, reklamer osv. Hvis man ikke forholder sig med det samme til hver enkelt papirstykke, ender det i en bunke man vil ordne "engang".

I dag skal vi kigge på bunkerne der bl.a. kunne indeholde:
Kvitteringer
Regninger
Papirark med notater på
Børnetegninger
Reklamer
Blade, magasiner
Aviser

Sådan gør du

Saml alle papirerne fra alle rum i en kæmpe bunke - f.eks. på spisebordet, som du har ryddet til formålet.
Nu skal du inddele papirerne i 3 bunker

1. Handles på straks
2. Skal arkiveres
3. Skal smides ud/sendes videre

Sorteringsinddelingen skal du ikke bruge lang tid på. Prøv at tage en hurtig beslutning - den første indskydelse er som regel den rigtige.

Når du er færdig med inddelingen er "handles på straks" bunken den vigtigste at fokusere på. Det kan være regninger der skal betales, en invitation der skal svares på og lign. Få det ud af verden, så du kan lægge dette papirstykke over i en af de andre bunker.
Den næste bunke er "skal arkiveres" bunken. Dette er papirer du gerne vil gemme et sted, hvor de er lette at finde igen f.eks. i et arkiv eller et stakkesystem.

Arkiv eller stakkesystem?

Der er stor forskel på hvilke systemer, der fungerer for de forskellige.
Måske elsker du at arkivere, og har dit eget arkiv og mappesystem, som fungerer rigtig godt, så længe du bare prioriterer at bruge tiden på at få det gjort.

Almindelige ringbind med faneinddeling eller harmonikamapper er gode at sortere sine papirer i. Er man mere til den digitale løsning, kan man scanne papirer ind i forskellige programmer som f.eks. Evernote. På e-boks kan du gemme vigtige dokumenter som forsikringsoversigter, bankpapirer osv.

Husk at selv om man har arkiveret en masse engang, skal der ryddes op i det ind imellem, for som tiden går, er der ting, som engang synes vigtige, som ikke længere betyder noget for én eller ikke længere er aktuelle, så du kan sagtens finde rod i dit arkiv.

En anden måde man kan arkivere på er "stakkesystemet".

Dette system er en gave til de mennesker, som gik og troede at de var "helt forkerte på den", fordi de enten:
• ikke kan finde ud af at lave et arkiv
• arkivering ikke siger dem noget
• aldrig får det arkiveret ,selv om de har lavet systemet

"Stakkesystemet" går i al enkelthed ud på, at man laver sorterede stakke. Det kan f.eks. være regninger og kvitteringer 2014 i en stak, opskrifter i en anden, børnetegninger i en tredje osv.
Læg hver bunke i et chartek, en kuvert, eller en kasse - hvad du lige har ved hånden. Skriv uden på hvad der er i.

Sorter alle de papirer, du har, efter denne opskrift, og opbevar dem i en pæn kasse, i et skab eller hvor du nu har mulighed for at have dem.

Til både arkiveringen og stakkesystemet gælder det at man løbende skal gennemgå dem for at kassere, hvad man ikke længere behøver gemme.
Det kan være:
• Forsikringspolicer der er udløbet, ændret eller slettet
• Fakturaer der er over 5 år
• Tilgodebeviser der er udløbet

Tip: Lav 2 kuverter til dine små kvitteringer fra butikker. Skriv årstal udenpå hver kuvert f.eks. 2013 og 2014. Nu hvor du har 2 kuverter med hvert sit årstal på sorterer du kvitteringer i dem efter årstal.
Nu kan du hver gang vi kommer til et nyt år, smide den ældste kuvert ud. De fleste ting mister garantien efter 2 år.

Skal smides ud/sendes videre - bunken

Til allersidst gælder det bunken med papirer, blade og aviser der enten skal smides ud eller sendes videre.
Har du mulighed for at aflevere denne bunke til papirindsamling, så den bliver korrekt håndteret vil det være den allerbedste løsning. Genbrug er rigtig godt for miljøet og godt for samvittigheden.
Har du blade, aviser eller andre papirer med spændende information der skal videre til andre i din omkreds, så sørg for at få dem afleveret hurtigst muligt, så de ikke ender i en ny bunke i dit hjem.

Rigtig god fornøjelse med oprydningen.

Vil du have flere tips og ideer, så meld dig ind i facebookgruppen "Danmark rydder op", hvor der er stor aktivitet. Her inspirerer folk hinanden og kommer med ideer og forslag til hinandens oprydning. Der er samtidig mulighed for at få tips og ideer af professionel oprydningsspecialist Kamille Sommer

Læs mere om:

Læs også