Sund mave

Derfor får vi ondt i maven, når vi har spist

af Lisbeth Madsen, Aller Media 15. februar 2014
Foto: Panthermedia
Det kan være en smertefuld affære at fylde maven med lækker mad. Men hvad skyldes mavesmerterne egentlig? Få svaret fra ernæringsfysiologen.

En heftig middag blandet med alkohol kan få de fleste til at spænde bukseknappen op - eller ligge sig ned på den nærmeste sofa. Smerterne i maven kan være temmeligt ubehagelige, og desværre får vi ikke altid en advarsel, før det er for sent. Så det bedste er at forebygge, at du overhovedet får ondt i maven.

- Der kan være flere årsager til, at man kan få ondt i maven, når man har spist for meget. Men ofte hænger det sammen med, at vi er gået lidt for længe uden at få mad, så vi nærmest inhalerer maden og glemmer at tygge den ordentligt, siger ernæringsfysiologen Ann-Christin Hansen til KK.no.

LÆS OGSÅ: Så meget skal du faktisk spise på en dag

Det er tarmen, der gør ondt

Hvis du er så sulten, når du sætter dig til bordet, at du nærmest sluger maden, så kommer du altså til at få en del luft med ned. Og det kan give problemer i tarmen.

- I sådanne situationer sluger vi gerne noget ekstra luft samtidig. Dette kan give os mere luft i tarmen, som giver luftsmerter samt en følelse af at være oppustede og have ondt i maven. En anden årsag kan være kraftig gæring eller spasmer, som hæmmer den normale lufttransport, siger hun og forklarer at især julemaden kan være hård ved maven, da den er fed og sværere at fordøje.

LÆS OGSÅ: Sådan får du bugt med fedtet på maven

Pas på med alkoholen til maden

Vælge du ovenikøbet at kombinere dit solide madindtag med alkohol, så gør du det endnu sværere for kroppen at fordøje maden, og der er større risiko for, at du får ondt i maven.

- Kroppen starter med det, den først vil af med, og da alkohol er et giftstof for kroppen, så koncentrerer kroppen sig om at forbrænde det først, siger Ann-Christin Hansen.

LÆS OGSÅ: Overraskende fødevarer der giver dig en flad mave

Se også vores 6 tips til at booste forbrændingen

6 tips til at booste forbrændingen

Nye undersøgelser viser, at særlige naturlige plantesubstanser som capsaicin og epigallocatechin gallate påvirker kost-forårsaget stimulering af forbrændingen. Begge stoffer findes naturligt i chili. Stærke krydderier sætter gang i systemet, så du får varmen, og samtidig sætter de gang i den såkaldte kost-inducerede forbrænding – i daglig tale bare forbrænding – så du får brændt kalorier af.
Grøn te fremmer kalorieforbrændingen, nedsætter det dårlige kolesterol og reducerer fedtdepoter. Forsøg har vist, at grøn te hæmmer enzymet lipase, der nedbryder fedtet i maden, og derfor optages der mindre fedt i kroppen. Grøn te stimulerer også termogenesen (hvilket fremmer kalorieforbrændingen). Grøn te nedsætter hastigheden, og derved optages kulhydrater til blodbanen.
Æblecidereddike alene giver ikke vægttab, men sammen med en fornuftig kost støtter den vægttabet betydeligt og modvirker bivirkningerne ved en kost, der indeholder færre kalorier, end man forbrænder.
Det har vist sig, at plantekemikalier i grapefrugt kan bidrage til at reducere insulinniveauet i kroppen og dermed mængden af den energi fra måltidet, som omdannes til fedt.
Det er vigtigt at få tilført alle essentielle vitaminer, mineraler og fedtstoffer dagligt.

 

Hvidløg er ikke bare super sundt. Det er også med til at regulere dit blodsukker, sætte skub i stofskiftet og sænke niveauet af insulin i din krop. Alt sammen noget, som resulterer i en øget forbrænding af de overflødige kalorier. Så gør som italienerne – spis masser af hvidløg. (Kilde: Caroline Fibæk og Pernille Lewinsky Kofoed)