søvnhypnose
Søvn

Søvnhypnose - Sådan får du en bedre nattesøvn

5. november 2021
af Redaktionen
Udgivet første gang 19. marts 2014. Foto: Shutterstock
Den gode søvn kan hjælpes på vej. En af vejene mod den gode nattesøvn er søvnhypnose, som er blevet en populær følgesvend i de danske soveværelser. Hvorfor? Fordi det tilsyneladende er nemt, effektivt og helt ufarligt.

Anspændte muskler, tanker der kører i ring, og en dyne, der bare ikke kan ligge rigtigt.

De fleste kender til søvnproblemer i et eller andet omfang, og inden for de seneste år er flere af os blevet opmærksomme på, at vi kan gøre noget ved det.

Søvnens form for mindfulness kaldes søvnhypnose, og de teknikker har danskerne efterhånden fået øjnene op for.

Hvad er søvnhypnose?

Ikke så underligt, fortæller psykolog og hypnoterapeut Jannie Kildested.

For det virker, og opskriften er simpel. - Søvnhypnose handler om at sætte en stopper for tankerne og få kroppen til at falde til ro.

Jeg har arbejdet med det i en del år, og i dag er der flere og flere psykologer, der tager grundkursus i hypnoseteknikker, fortæller psykolog og hypnoterapeut Jannie Kildested, der dagligt hjælper folk med søvnproblemer.

Søvn er et vilkår i en travl hverdag

Den moderne 'vil alt, kan alt'-livsstil går nemlig ud over søvnen, fordi der typisk ikke er ro til at bearbejde store spørgsmål, rystende hændelser eller komplicerede valg, før vi ligger hovedet på puden om aftenen.

Men ifølge Jannie Kildested er det et helt forkert tidspunkt at lade hjernen gå i problemløsningsmode på.

- Når de samme tanker bliver ved med at dukke frem, kan det være fordi, vi prøver at problemløse, når vi egentlig bør sove. Hjernen og kroppen har brug for søvn, og det er vi nødt til at indrette os efter.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Stress overaktiverer os

Men når vi er stressede, kan vi have et overaktivt nervesystem, som har brug for hjælp til at falde til ro.

- Nogle gange kan det være nærmest umuligt at få kontrol over vores trang til problemløsning, selvom fornuften fortæller os, at vi har brug for at sove," siger Jannie Kildested.

Fra dagdrøm til nattesøvn

Når Jannie Kildested hjælper med søvnproblemer, føles hypnosen som en form for behagelig dagdrøm.

- Man vil være bevidst om, hvor man er, og hvad der sker. Samtidig kan man mærke, at oplevelsen af kroppen ændrer sig i takt med, at man bliver mere og mere afslappet.

- Nogle gange føles det som om, kroppen bliver meget tung, andre gange føles kroppen meget let. Når opmærksomheden bliver fokuseret på det, jeg siger i hypnosen, begynder sindet også at blive roligt, siger hun.