Her får du ekspertens råd til, hvordan du mindsker disse ti symptomer på overgangsalder
Overgangsalder

Hedeture og ledsmerter: 10 klassiske symptomer på overgangsalder

16. februar 2022
af Josefine Gammelgaard
Udgivet første gang i 2020. Foto: Shutterstock
Begynder din krop at opføre sig anderledes, så kan det være, at det er overgangsalderen, der er på vej. Her får du 10 klassiske symptomer på overgangsalder og eksperten Søs Wollesens svar på, hvordan du mindsker dem.

Overgangsalderen er for mange lig med symptomer som hedeture, humørsvingninger, hårtab og ledsmerter.

Men hvad er det egentlig der sker i kroppen og med kroppen, når det pludselig er blevet tid til overgangsalder? 

Her får du ti klassiske tegn på overgangsalder og eksperten Søs Wollesens forslag til, hvordan du bedst takler symptomerne.

Svingninger i hormonerne

Når man har haft 12 på hinanden følgende måneder, uden man har haft sin menstruation, så regner man et år tilbage, og der har man det tidspunkt, hvor menopausen indtrådte. Det sker som regel, når man er mellem 49 og 55 år, fortæller Sus Wollesen, som tilføjer, at gennemsnitsalderen for menopausen er 51,2 år.

I forbindelse med menopausen stopper vores æggestokke med at producere æg. Derefter vil det ene kvindelige kønshormon, progesteron, være så lidt til stede, at kroppen ikke kan drage nytte af det, fortæller Søs Wollesen:

– Også produktionen af østrogen reduceres markant, fordi æggestokkene, der starter med at være et par flotte små blommer, bliver krøllet ind ligesom svesker. Når æggestokkene stopper med at producere æg og østrogen, er det kun fedtvævet, der producerer østrogen, og det er ikke særlig meget.

Kort sagt betyder manglen på produktion af de kvindelige kønshormoner, østrogen og progesteron, at der opstår svingninger, også kaldet fluktuationer, i hormonerne. Det er det, der skaber de ubehagelige symptomer.

Typisk vil man for de fleste kvinders vedkommende begynde at få nogle symptomer omkring menopausen. Det klassiske er hedeture, muligvis efterfulgt af svedeture. Det er dem, vi kender bedst – men der findes faktisk ca. 200 symptomer, som kan høre til overgangsalderen.

En nemmere overgangsalder

Da den lille tilbageværende østrogenproduktion sker i fedtvævet, er det vigtigt at man har fedt på kroppen. Er man meget tynd, producerer du ikke længere østrogen efter menstruationernes ophør. Det betyder, at man hører til dem med flest gener i forbindelse med overgangsalderen. Omvendt fortæller Søs Wollesen, at kvinder, som er meget overvægtige, også kan have store gener.

– Jeg plejer at sige, at du skal have fem velvære-kilo. Det vil sige, at du lige har et lille ekstra fedtdepot i overgangsalderen, for så har du det faktisk nemmest. Så har du noget østrogenproduktion, der kan bidrage på positivt til knogler, hud, muskler og humør.

Søs Wollesen slår desuden fast, at rygning har en indvirkning på hormoner og hormonproduktion, og derfor anbefaler hun, at man holder sig fra rygning i overgangsalderen, hvis man vil mindske sine symptomer.

3 grundlæggende ting, du skal have styr på

Ifølge Søs Wollesen er der tre grundlæggende ting, du skal tænke over, hvis du vil komme lettest igennem overgangsalderen uden for mange symptomer. Det er kost, livsrytmer og motionsbaner.

– Når man først begynder at tænke over, hvordan man lever, så vil det have grundlæggende en afsmittende effekt på alle symptomerne i overgangsalder. For helt basalt nedregulerer man sit stressniveau og opregulerer sine normale kønshormoner. 

Hun anbefaler også, at man dyrker mindfulness og meditation, fordi det bidrager til at brænde langtidsstresshormonet kortisol af. Når kortisolniveauet stabiliseres, vil man have mindre udsving i kønshormonerne, og dermed mindre negativ effekt af de udsving, der er.

Her får du 10 tegn på overgangsalder – og ekspertens råd til at mindske dem

1. Hedeture og svedeture 

Måske har du prøvet det – at mærke den altoverskyggende bølge af varme, der rammer kroppen pludseligt, uden at du kan gøre fra eller til. Det er højst sandsynligt en hedetur, for det er et af de mest almindelige tegn på overgangsalder. Desværre.

Søs Wollesen fortæller, at hedeturene er noget, der pludselig og uden varsel sætter ind. Rigtig mange kvinder beskriver, at det starter midt i brystet og spreder sig ud i kroppen.

– Det er ikke ligesom på en varm sommerdag, hvor man føler sig lidt varm og bare kan gå udenfor og få lidt vind eller gå ind i skyggen, og så vil man blive kølet af. Nej, her er der ikke noget, der kan stoppe hedeturen. Den udvikler sig bare. Den er i huden og indeni. 

Hedeturen kan vare fra ti sekunder til flere minutter, og for mange vil den derefter blive afløst af en markant svedetur, fortæller Søs Wollesen.

– Det pibler bare frem. Nogle kvinder bliver bare lidt fugtige i huden – men det er jo over det hele. Nogle simpelthen sveder, så det drypper fra fingerspidserne til hårrødderne. 

Hvad kan man gøre for at undgå eller mindske hede- og svedeture?

Det bedste, man kan gøre, er at finde ud af, hvad der trigger hedeturen. Det kan nemlig være mange ting – fra stress og manglende søvn til stærke krydderier, alkohol og forskellige typer mad, som ikke tidligere har udløst nogen reaktioner i kroppen. For eksempel sukker, varm mad eller tunge proteiner.

– Man kan ikke bare sige, jamen tidligere har jeg ikke reageret på det. Det eksisterer ikke længere. Det kan godt være, man tidligere kunne spise store bøffer og pomfritter og bearnaisesovs, men det kan man ikke mere. 

Et andet råd er at bruge lag på lag-tøj. På den måde har man noget, man kan tage af. Søs Wollesen anbefaler at holde kropstemperaturen stabil.

Her er ekspertens råd til at mindske overgangsalderens hedeture og svedeture

2. Overgangsalder og hovedpine

Det er utroligt irriterende, men hovedpine er desværre et af de mest almindelige tegn på overgangsalderen.

Når der sker markante udsving i hormonerne – en stor bølge af østrogen eller mangel på østrogen eller progesteron – kan det få karrene til at trække sig sammen eller udvide sig, og så kan man få hovedpine. Nogle kvinder har tidligere haft migræne, som har aftaget hen over årene, og det kan komme tilbage igen, forklarer Søs Wollesen.

Hvad kan man gøre for undgå eller mindske hovedpinen?

Hovedpine er svært at gøre noget ved, fordi det handler om at stabilisere sine hormoner, og det er utrolig svært i overgangsalderen.

Det vigtigste, man selv kan gøre, er at få stabiliseret sit blodsukker og sikre, at ens væskedepoter er normale – det vil sige, at man skal drikke masser af vand. Derudover er stress en stor faktor, så hvis man kan undgå at blive stresset, vil det være en god ting.

– Der er mange, der oplever, at det stille og roligt at gå en tur og slappe af i den friske luft kan gøre en forskel. Så får man ilt til kroppen, siger Søs Wollesen.

3. Humørsvingninger i overgangsalderen

Har du oplevet det ene øjeblik at være i fint humør, og det næste være helt grådlabil og ked af det – uden at være i stand til at kunne forklare hvorfor? Du er ikke den eneste, som oplever humørsvingninger, der tilsyneladende er udløst af ingenting.

Der er uenighed om, hvorvidt humørsvingninger skyldes overgangsalderen. Søs Wollesen fortæller, at mange gynækologer ikke mener, at det mentale hænger sammen med overgangsalderen.

Men ifølge hende selv er progesteron en naturlig antidepressive i sig selv – og da man i overgangsalderen ikke længere producerer et særlig højt niveau af progesteron, mener hun, at det kan være en kilde til humørsvingningerne.

– Det interessante er, at kvinder, der har det rigtig slemt i overgangsalderen, kan mærke deres humør og mentale tilstand blive bedre som noget af det første, når de får hormoner.

Nogle er mere følsomme over for de hormonudsving, der forårsager humørsvingningerne. Hører man til de følsomme, så bør man se på, hvordan man spiser, hvad ens søvnmønster er, ens væskebalance, og hvis man ryger, må man holde op, siger Søs Wollesen.

– Jo mere, man passer på sin livsstil, jo færre humørsvingninger vil man opleve.

4. Smerter i leddene

Du svinger benene ud over sengekanten om morgenen, og straks rammer smerten i alle kroppens led – lyder det velkendt? Bare rolig – oftest skal kroppen bare lige i gang. Der er også nogle, der oplever det hele tiden. Der er heldigvis noget, du selv kan gøre.

Når leddene gør ondt, er det som regel, fordi de mangler ledvæske. Når man – som i overgangsalderen – producerer minimalt med østrogen, så mindskes produktionen af ledvæske også, fortæller Søs Wollesen. Når der mangler ledvæske, støder brusken mod hinanden, og det er det, der gør ondt.

Hvad kan man gøre for undgå eller mindske ledsmerterne?

Du har nok allerede opdaget, at smerterne mindskes eller forsvinder helt, når du bevæger din krop. Når du får gang i kroppen, danner du nemlig automatisk mere ledvæske. Sætter du dig ned igen, kan det være, smerterne kommer igen.  

– Det bedste, man kan gøre, er at træne og sikre sig, at man får de rigtige næringsstoffer ind i kroppen – de rigtige proteiner, kulhydrater, vitaminer og mineraler, inklusive omega-3 fedtsyrer – så vil man danne mere ledvæske. Det gør, at der er større afstand mellem ledoverfladerne på den ene og den anden knogle. 

5. Vægtstigning i overgangsalderen

Måske synes du ikke, det er lige så let at holde vægten, som det var før i tiden – også selvom du spiser det samme og dyrker lige så meget motion. Det er der en ganske enkel grund til, ifølge Søs Wollesen.

Østrogen og progesteron er hormoner, som gør, at man forbrænder mere, fordi de påvirker musklerne. Når man er yngre, skal der mindre til at opbygge muskler, end når man bliver ældre. Det er, fordi man mangler hormonpåvirkningen fra østrogen og progesteron.

– Selvom man træner, som man gjorde, da man var 40, så er det måske bare ikke nok mere. Man har lettere ved at øge din vægt, fordi muskelmassen bliver reduceret med alderen. Før i tiden dyrkede man måske mindre styrketræning end udholdenhedstræning, men man bør faktisk dyrke 50/50 af hver. Samtidig skal man fastholde sine gode spisevaner.

6. Smerter ved sex

Smerter ved sex er for mange et stort tabu – og derfor noget, som du muligvis ikke lige vender med veninderne over søndagsfrokosten. Men man bør ikke føle sig mærkelig, for det er faktisk et helt naturligt symptom ved overgangsalderen, siger Sus Wollesen.

– Det er et virkelig tabubelagt område – som i virkelig. Det at have tørre slimhinder er for mange kvinder et større tabu end hede- og svedeture og ikke at kunne få børn længere. 

Generne ved det kan være rigtig voldsomme, siger hun.

Det er østrogen, der vedligeholder dine slimhindeoverflader. Når østrogenen reduceres, bliver de udtyndet, og derfor skal der ikke særlig meget til, før man får små rifter. Når slimhinden er tynd, producerer man heller ikke meget væske, så der er ikke så meget, der kan glide. 

Hvad kan man gøre for afhjælpe smerterne?

Når man har meget tørre slimhinder i skeden, så man går fra at være sur til at være mere basisk. Det gør, at man har lettere ved at få infektioner, fortæller Søs Wollesen, og tilføjer, at man kan stabilisere pH-værdien ved at købe østrogenvagitorier. Det er den naturlige løsning.

Kosttilskud, som indeholder planteøstrogener og vild yamsrod, er hun også fortaler for.

– Der er også noget, der hedder rosenrød, som i sin tid blev introduceret som grøn viagra, fordi den både giver mænd og kvinder en større sexlyst. Det kan også hjælpe. Hvis det er rigtig slemt, så gå til lægen og få en recept på lokal østrogenbehandling. 

Søvnløshed er et almindeligt symptom på overgangsalder, du kan mindske med ekspertens råd

7. Dårlig søvn

Det er bare vanvittig irriterende at ligge vågen om natten – og det bliver ikke sjovere, når det sker, fordi du vågner midt i en slem hedetur. Desværre er søvnproblemer en helt naturlig del af alderen. Når man er yngre, kan man sove, selvom solen står ned i hjernen på en, som Søs Wollesen siger. Det kan man ikke, når man bliver ældre, fordi man producerer mindre melatonin – også kaldet søvnhormon.

– Flere kvinder oplever hede- og svedeture om natten, og det gør, at søvnen er lettere, og der skal ingenting til, før man bliver vækket. Man kan også have svært ved at falde i søvn. For rigtig mange står søvnproblemerne på i lang tid og når at blive kronisk, før de går til lægen. Derfor er det megavigtigt i overgangsalderen – og i tiden op til – at indføre virkelig strikse søvnhygiejneregler.

Sådan får du en god søvnhygiejne

Du skal ifølge Søs Wollesen tænke over at skrue ned for lyset, når du nærmer dig aften. Du skal ikke have ret meget lys tændt, for så danner du ikke noget melatonin – det vil sige, at din søvnhormonproduktion er ikkeeksisterende.

Du skal sikre dig, at du ikke spiser for tungt til aften. Du må ikke spise bøffer og lignende, for så får du ikke den aminosyre, der hedder tryptofan. Den bliver hjulpet op til hjernen af kulhydrater. Hvis der er for tunge proteiner, vil tryptofanen ikke komme op til hjernen i den mængde, den skal, for at du danner søvnhormoner. Spis lette måltider med kylling – som indeholder masser af tryptofan – fisk eller andet let. Spis kulhydrater som grove ris, grøntsager eller kogte korn til.

Du skal du skrue ned for alle elektriske apparater – computer, telefon og så videre – en time til halvanden før sengetid. Det lys, der kommer ind i hjernen, dæmper din produktion af søvnhormoner markant. Lyt i stedet til en lydbog eller en podcast.

Du skal stabilisere din fordøjelse. Det kan du gøre ved at spise en moden banan en time til halvanden, inden du skal i seng. Den indeholder tryptofan og kulhydrat, som gør, at den pisker direkte op til hjernen, hvilket danner melatonin. 

Du skal stabilisere din kropstemperatur før sengetid, blandt andet ved at tage et par sokker på.

8. Knogleskørhed

Man kan få knogleskørhed, fordi mængden af østrogen, der stimulerer opbygningen af ny knogle, er faldet.

Søs Wollesen fortæller, at det eneste, der kan forebygge, at det bliver markant, er styrketræning. Når man dyrker styrketræning, provokerer man sine knogler til at bygge op. Hvis man er meget tynd, skal man prøve at tage lidt på, så man får sin østrogenproduktion en smule op.

9. Hjertekarsygdomme

Jo ældre man bliver, jo større bliver risikoen for hjertekarsygdomme. Søs Wollesen anbefaler, at man dyrker udholdenhedstræning, får sænket sit kolesterol, tænker over, hvad man indtager, og ikke spiser for mange mættede fedtsyrer. Og så skal man passe på med for meget kalk. 

Til gengæld kan du glæde dig over, at en undersøgelse viser, at ét glas rødvin om dagen – og desværre kun ét – kan have en positiv indflydelse på hjertekar hos kvinder på 45 år og opefter. Det gælder kun rødvin og ikke hvidvin, da der er for meget sukker i.

10. Urinvejsinfektion og ufrivillig vandladning

Problemet med urinvejsinfektion og ufrivillig vandladning opstår, fordi slimhinderne bliver tyndere, også i urinrøret, på grund af mangel på østrogen. Vagitorier med mælkesyrebakterier stimulerer slimhinderne, men også humle, humleekstrakt og planteøstrogener kan hjælpe, siger Søs Wollesen.

– En del kvinder glemmer også deres knibeøvelser. Man skal bare lave knibeøvelser! Jeg plejer gerne at sige 200 om dagen. Man kan købe en gammeldags elastik til at tage rundt om benene fra for eksempel Kasalti. Hvis man køber sådan en og laver alle mulige øvelser med sine ben, så kommer man til at stramme op forneden. Alle bækkenbundsøvelser er gode.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Skal du tage hormontilskud?

Søs Wollesen advarer mod at bruge hormontilskud som et quick fix. Det er vigtigt, at man tager det seriøst og taler med sin læge om hormoner, hvis ens livskvalitet grundlæggende er dårlig.

– Der findes hormonterapeuter derude, som tilbyder at regulere én ind efter en hurtig spyttest. Jeg synes, de tendenser er så farlige, for man kan jo ikke købe de produkter i Danmark. De bliver bestilt hjem fra verden, og man aner ikke, hvad der er i, og hvor meget man får. Hormonbehandlinger, det må man bare ikke styre selv. 

Hvis man bliver enig med lægen om, at hormontilskuddet er en god løsning, så skal man tage den lavest mulige dosis og i så kort tid som muligt. I den tid kan man så begynde at indføre alle de gode rytmer og ændre på sin livsstil og sine kostvaner.