Sundhed

Ny undersøgelse: Børn spiser flere søde sager i weekenden

af Anne Romanelli 23. marts 2017
Danske børn og unges indtag af søde sager er steget i weekenden og har medført en skævvridning af kostvanerne mellem hverdag og weekend. Det viser en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.

Danske 4-17-årige spiser i dag sundere end tidligere. Det viser en ny analyse af udviklingen i børn og unges kost fra 2000 til 2013, som DTU Fødevareinstituttet har lavet for Fødevarestyrelsen baseret på data fra Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet.

Den positive udvikling i kosten skyldes i høj grad, at kostens fuldkornsindhold er fordoblet i perioden (fra 32 til 64 gram per 10 megajoule), så andelen af børn og unge, der efterlever fuldkornsanbefalingen, er mere end seksdoblet siden 2000. Rugbrød og havregryn alene bidrager med 55% af fuldkornsindtaget.

Sådan får du dit barn til at spise grøntsager - do's & don'ts

Desuden er sukkerindtaget reduceret, så den procentdel af madens samlede energiindhold (E%), der kommer fra sukker, er faldet fra 13,3 til 10,8 E%. Det faldende sukkerindtag kan forklares med, at indtaget af søde drikke er faldet i perioden.

De sundere kostvaner kan være en medvirkende faktor til, at forekomsten af overvægt tilsyneladende er stagneret blandt børn og unge i de seneste 10-15 år, lyder konklusionen.

Mere slik og chokolade i weekenden

Selvom de 4-17-åriges sukkerindtag har været faldende fra 2000 til 2013, får hver anden fortsat mere sukker end højest anbefalet. Sukkeret i kosten kommer hovedsageligt fra slik, chokolade, kager og is (44%) samt sukkersødet sodavand og saft (30%).

Slik- og chokoladeindtaget er overordnet set uændret fra 2005 til 2013, men fordelingen af søde sager på hverdage og weekenddage har ændret sig. Mængden, der bliver spist i weekenden, er således steget, og er nu næsten tre gange så højt som på hverdage.

Sådan hjælper du dit overvægtige barn

Således ligger 60% af de 4-17-åriges ugentlige slik- og chokoladeindtag nu i weekenden mod 50% tidligere.

- Hvis man giver den gas, når det bliver fredag, kan to en halv dages følelsesbestemt hygge ødelægge fire og en halv dages fornuftsbestemt sundhedsadfærd, så man alligevel ender med at overstige det højest anbefalede for hele ugen, understreger seniorrådgiver Jeppe Matthiessen fra DTU Fødevareinstituttet.

I weekenden spiser børn og unge generelt mere usundt og bevæger sig mindre end på hverdage.

Mere forældreindflydelse, bedre kostkvalitet

Jo yngre børn er, jo mere tilbøjelige er de til at efterleve de officielle anbefalinger. Således får næsten hver anden 4-6-årig tilstrækkeligt med fuldkorn, mens det kun gør sig gældende for hver femte 11-17-årig.

Så lidt kødpålæg må du spise om dagen

Den samme tendens gælder for frugt og grønt, som cirka 40% af de 4-10-årige får nok af, mens det kun er tilfældet for 5% af de 11-17-årige.

- Når forældrene begynder at slippe tøjlerne, ser vi kosten tage en uhensigtsmæssig drejning mod en mere usund kostsammensætning, forklarer seniorrådgiver Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet.

Sådan får du dit barn til at smage på grøntsagerne!:

6 tips: Få dit barn til at smage på maden

- Jeg lægger grøntsagerne i et særligt mønster eller laver en figur eller et ansigt ud af dem på tallerkenen, og så kan min datter spise grøntsagerne i farveorden eller starte med øjnene eller næsen først. Hun synes, det er skægt, når jeg tager mig til næsen eller øjnene og siger AV!, når hun spiser de tilsvarende grøntsager på tallerkenen.  Forældretip fra ernæringssitet avivagoldfarb.com
- Vi lægger de forskellige grøntsager i 3-4-5 små farvede skåle, hvilket tit er nok til, at det er spændende at sidde og nippe til. Men ellers siger vi, at han må vælge to af skålene selv. Så får han også lov til at bestemme, så det ikke har et element af tvang over sig. Forældretip fra ernæringssitet avivagoldfarb.com
- Jeg gør noget sjovt ud af det ved at sige drillende til min søn, at han IKKE må spise sine broccolistykker, eller hvad det måtte være. Når jeg så kigger væk, snupper han selvfølgelig et stykke, hvorefter han synes, det er hysterisk morsomt, når jeg tæller stykkerne og ’undrer’ mig over, hvorfor der mangler et stykke. Forældretip fra ernæringssitet avivagoldfarb.com
- Vi siger til vores børn, at de i hvert fald skal spise det samme antal mundfulde som deres alder. Det synes de er sjovt – den store synes, det er sejt, at hun skal spise flere for at nå op til sin alder, og den yngste vil ikke stå tilbage for hende og spiser også flere, end han egentlig ’skal’. Forældretip fra ernæringssitet avivagoldfarb.com
- Vi har ofte held med at overbevise vores datter om at smage på nye ting ved at fortælle hende, hvad hun ikke kunne lide engang, men som hun nu er helt pjattet med. Det får hende tit til at prøve noget nyt. Man kan jo aldrig vide! Forældretip fra ernæringssitet avivagoldfarb.com
- Vi laver en sjov dyst ud af ’hvem der kan være sundest i aften?’. Så bliver der ellers gnasket løs af grøntsagerne. Man vinder ikke noget – udover retten til at prale. Men den ret er der nu også stor rift om! Forældretip fra ernæringssitet avivagoldfarb.com Læs også: 8 GENIALE forældretips - hvorfor tænkte vi ikke på dét?! 7 søde forældretips til sengerutiner - der virker!