Praleri på sociale medier
Mental sundhed

Derfor skal du holde igen med pralerier på sociale medier

15. juni 2017
af Thora Bruun Makita
foto: Panthermedia
Mange af os får nok indimellem lyst til at dele på de sociale medier, når der sker os noget godt. Men faktisk har det ikke en positiv effekt på andres indtryk af os, når vi fremhæver vores egen succes.

Deler du din succes på de sociale medier?

Det er ofte opdateringer om en tur til New York, en forfremmelse på jobbet eller 12-taller til eksamen, der fylder feeded på de sociale medier. Ofte bunder det i, at vi bare er glade og har brug for at dele vores lykke med omverdenen.

Men faktisk kan meget positive opdateringer være en tand for selvpromoverende, hvis man gerne vil opfattes positivt af sine venner på de sociale medier! Det bliver nemlig ofte opfattet som rent blær, viser en ny undersøgelse ifølge Psychology Today.

LÆS OGSÅ: Sociale medier stjæler din teenagers søvn

Selvsikker, men ikke tiltalende

Studiet er publiceret i Cyberpsychology, Social Networking and Behavior og analyserer effekten af positive opdateringer og opslag på Facebook.

Forskerne oprettede fire Facebook-profiler med lutter positivt ladet indhold: Én profil viste opdateringer, hvori personen talte om sig selv; en anden viste selvforfattede opdateringer om andet end personen selv; en tredje opslag fra venner, der handlede om personen; og den fjerde venneforfattede opslag om andet end personen.

LÆS OGSÅ: Bliver du ensom af de sociale medier?

Forskerne bad derefter 136 deltagere om at se på de fire profiler og vurdere profilernes ejere ud fra forskellige parametre såsom selvtillid, tiltrækningskraft og popularitet.

Og resultatet viste altså, at positive opdateringer om dig selv, der kan tolkes som praleri, ofte får dig til at fremstå selvsikker - men ikke videre tiltalende. Hvis dine venner derimod skriver på din tidslinje, hvor skøn du er, så bliver du til gengæld i højere grad opfattet som beskeden og populær!

Læs også