Guide til løbesko: Hvilke løbesko skal jeg vælge?
Løb

Gode løbesko: Her er alt, du skal vide om størrelse, pasform og pris

20. august 2021
af Charlotte Hallbæck, Lotte Horup, Redaktionen
Udgivet første gang 20. april 2016. Foto: Shutterstock
Hvilke løbesko, man skal vælge, kan være en jungle at finde ud af. Her får du løberådgiverens bedste råd til at vælge de rette løbesko for dig samt tips til, hvordan du passer dem, så de holder lidt længere.

Et par gode løbesko er det vigtigste fundament for ethvert godt løb. Men der er nogle anderledes ting at tage højde for, når du skal vælge løbesko i forhold til almindelige sko.

Måske har du for eksempel hørt, at løbesko skal være lidt for store? Eller at løbesko skal udskiftes efter 1000 kilometer?

Hvilke løbesko skal jeg vælge?

Der findes mange råd, når det kommer til at vælge gode løbesko, og nogle er mere valide end andre. Her får du løberådgiver i LØBEREN, Peter Ebros, ti tips til at finde den bedste sko til lige præcis dig.

Gode løbesko: 10 ting du skal have in mente, før du køber  

1. Regel nummer ét: 

Du må IKKE vælge løbesko ud fra udseendet! Selvom det kan være fristende, er det langt vigtigere, at dine fødder har det godt.

2. Skal løbesko være lidt for store?

Svaret er nej. Så enkelt kan det ikke siges. Som tommelfingerregel skal der være mellem 5 og 8 millimeter luft fra den længste tå og ud til spidsen af skoen, men det vigtigste er, at skoen passer til dig og dine præferencer.

Nogle løbere kan for eksempel godt lide at have ekstra god plads, fordi de har erfaring med, at deres fødder hæver op under løb.

3. Men husk, at skoen skal sidde fast om foden og føles stabil, når du går ned i knæ og vrikker indad og udad på fødderne.

4. Hvor løber du primært?

Løber du på hårde overflader som fliser, asfalt eller løbebånd, skal du bruge sko, der har en rigtig god støddæmpning.

Løber du derimod på blødere overflader som græsstier og grus, skal du være mere opmærksom på, at skoen er vandafvisende og skridsikker.

5. Kom aldrig dine løbesko i vaskemaskinen!

Det kan nemlig ødelægge det stødabsorberende materialer, så du er tvunget til at købe nye. Brug i stedet en børste til at rengøre skoen, og hold igen med vandet.

6. Gå efter den løbesko, der passer til dig – uanset prisen.

Det gælder begge veje, så vælg ikke sko efter, hvad der er på tilbud, men gå heller ikke automatisk ud fra, at den dyreste model er den bedste for dig.

Gode løbesko er en individuel sag, så prøv dig frem.

7. Køb dine løbesko i en forretning, hvor de ved, hvad de taler om. Tit kan du få lavet en løbestilstest på et løbebånd, og ud fra dine resultater kan ekspedienten finde gode løbesko til dig.

Tag også gerne dine gamle løbesko med, da det kan give forretningen flere informationer om, hvordan din løbestil er.

8. Køb ikke nødvendigvis samme model som sidste gang, selvom du synes, den sidder godt. Producenterne udvikler og optimerer konstant deres produkter, så måske er der en anden model, der passer dig bedre denne gang.

9. Skift løbeskoene ud, når de er slidte.

Selv om dine sko er slidte og trætte at se på, er det ikke sikkert, de skal skiftes ud endnu. Faktisk løber man bedst i sko, der har omkring 100 kilometer bag sig. En tommelfingerregel siger, at løbesko som oftest har gjort deres pligt, når du har løbet 1000 kilometer.

10. Husk, at dine fødder udvider sig i løbet af dagen. Prøv derfor altid sko om eftermiddagen, hvor dine ben er mest hævede.

Sådan ved du, at det er tid til at udskifte dine løbesko

Du har ikke brug for meget udstyr, når du løber. En effektiv sports-bh til at give støtte og et par gode løbesko, der passer til din fod og løbestil, er det helt essentielle.

Men ét er at købe de rigtige sko, når man skal have nye. Noget andet er at huske at udskifte dem, når de er for slidte. Og det kan især være svært, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter.

En grov tommelfingerregel er, at en løbesko holder cirka 1000 km.

Men eftersom det ikke er alle, der holder styr på, hvor mange kilometer de har løbet, og din løbestil, din vægt og løbeunderlaget også betyder noget, kan man ikke helt regne med 1000-kilometer-reglen.

I stedet er det vigtigt at holde øje med de forskellige dele af løbeskoens sål.

Mellemsålen er det tykke lag af skum, der sidder mellem skoens overdel og ydersålen, der er det yderste sållag – dét, der rammer jorden.

Den primære støddæmpning sidder i mellemsålen, så det er altså den del, der skal beskytte dine led mod for hårde stød.

Du kan tjekke, om din mellemsål er slidt ved at gribe fat om skoens overside og ydersålen og presse sammen.

– Den skal helst give dig lidt modstand – er den for blød, er det tegn på, at skoen er ved at være flad i støddæmpningen, siger løberådgiver Peter Ebros.  

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Sådan får du dine løbesko til at holde længere

Selvom løbesko ikke holder evigt, findes der råd for, hvad du selv kan gøre for at strække holdbarheden lidt længere. Her får du fire af dem: 

  1. Brug kun dine løbesko til at løbe i! Det kan være fristende lige at smutte i dem, når du skal et smut i supermarkedet eller hente unger, men faktum er altså, at jo mere du bruger dem til dagligt, jo hurtigere bliver de slidt op.  
  2. Bind snørebåndene op, når du tager dem af. Selvom det er fristende bare at hive skoene af uden at binde snørebåndene op, så slider du både på skoen og udvider dem.  
  3. Luft dine løbesko. Lige meget om dine løbesko er våde pga. sved, regn eller fugt, er det vigtigt, du ikke sætter dem tilbage i det mørke skab lige med det samme. Hvis skoene er blevet meget våde, har de godt af, at du fjerner sålerne og stopper avispapir i, som kan absorbere væden.  
  4. Skift mellem to par løbesko. Hvis du løber mange kilometer hver uge, er det en god idé at have et ekstra par løbesko, som du kan skifte med. Brug det ene par til de mudrede ture og det andet par til løbeture, hvor du ved, underlaget vil være nogenlunde rent.  

Kilde: Sportamore

Et andet tydeligt tegn på en slidt mellemsål er, hvis du begynder at få ondt i for eksempel begge knæ eller begge ankler, når du løber.

Men en flad mellemsål er ikke nødvendigvis det eneste tegn på en slidt løbesko. Slid kan nemlig komme til syne flere steder på skoen, alt efter hvordan du lander, når du løber.

Ifølge loebeshop.dk vil slid kunne ses på hælområdet, hvis du lander på hælen.

Den vil måske ligefrem være blevet skæv som følge af ujævne landinger. Lander du derimod på forfoden, vil det snarere være ydersålens struktur, der gradvist slides ned.

Medmindre du har tendens til at slæbe sålen hen over underlaget, når du løber, vil det dog som regel være mellemsålen, der giver op først.