Krop & velvære

Sandt eller falsk: 5 myter om salt

af Pernille Lewinsky Kofoed 28. januar 2013
Foto: Panthermedia
Er det bedre for din sundhed at spise havsalt i stedet for almindelig fint salt, og er det kun folk med for højt blodtryk, der skal passe på med salt. Få svaret her, hvor vi ser på 5 myter om salt

Æggemaden skal da lige have et drys salt og det samme skal popcorn og pommesfritterne. Helt generelt er det store dele af vores mad, der lige skal have et drys salt.

Og de mange drys salt giver for en gennemsnitlig dansker 10 gram salt om dagen, men på grund af risikoen for blandt andet forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme anbefaler Hjerteforeningen, at kvinder får maksimalt 6 gram salt dagligt. Det sundeste ville dog være at sænke saltindtaget til højst 5 gram per dag - eller hvad der svarer til en lille teskefuld.

LÆS MERE: Sådan påvirker salt dine organers sundhed

Men hvordan er det nu med det hvide drys. Kan kroppen egentlig undvære salt og skal man spise ekstra salt, hvis man sveder meget? Få svaret her, hvor vi ser på 5 myter om salt.

Myte 1: Salt er kun usundt, hvis jeg lider af forhøjet blodtryk

FALSKT. Nyere forskning viser faktisk, at for meget salt slider på kroppen og kan være direkte sundhedsskadeligt - selv for raske personer. Salt indeholder nemlig natrium, som får blodtrykket til at stige og dermed øger risikoen for bl.a. åreforsnævring, blodprop i hjertet, hjerneblødning og kræft.

Myte 2: Kroppen kan ikke undvære salt

SANDT. Det er rigtigt, at salt i små mængder er livsnødvendigt for kroppen, da det er med til at regulere væskebalancen og sikre, at nerverne kan sende signaler rundt i kroppen, så hjernen og musklerne kan fungere optimalt. Kroppen har dog ikke brug for mere end to gram salt dagligt, og salt i for store mængder er direkte skadeligt. Hvis du spiser som en almindelig gennemsnitsdansker, får du ca. 10 g salt dagligt - også selv om du ikke salter din mad mere end højst nødvendigt.

Vil du gerne booste din forbrænding? Under artiklen finder du 6 tips til, hvordan du gør

Myte 3: Jeg kan skære ned på saltet ved at drysse mindre på min mad

SANDT OG FALSKt. Ca. 70-80 procent af det salt, som du får, kommer fra mad, der allerede er lavet, som f.eks. morgenmadsprodukter, brød, kød, pålæg og ost. Men også bl.a. fastfood, færdige supper og dressinger samt kager og kiks indeholder meget salt. Faktisk kommer kun omkring 15 pct. af dit daglige saltindtag fra salt, som du selv drysser over maden.

LÆS MERE: Det er ikke kun salt i pulverform, der kan påvirke dit blodtryk. Og så lakrids har en effekt på blodtrykket. Og der skal ikke meget lakrids til før dit blodtryk stiger. Find ud af hvor meget det handler om lige her!

Myte 4: Groft salt og havsalt er sundere end billigt køkkensalt

FALSKT. Salt er salt, og salt er ikke sundere, fordi det er groft eller stammer fra havet. Det er ikke som med brød, hvor det grove er det sundeste, og selv om havsalt indeholder mindre natrium (det skadelige mineral i salt) end almindeligt køkkensalt, er det så lidt, at det ikke har nogen betydning for din sundhed.

Myte 5: Det er vigtigt at spise ekstra salt, hvis jeg sveder rigtig meget

SANDT. Salt udskilles bl.a. gennem sved, og i gennemsnit forbruger kroppen 3-5 g om dagen. Mangel på salt kan opstå ved stort væsketab ved f.eks. ekstrem svedproduktion, så sveder du rigtigt meget på grund af varme, sygdom eller meget hård motion, kan du have behov for en anelse mere salt.

6 tips til at booste forbrændingen

Nye undersøgelser viser, at særlige naturlige plantesubstanser som capsaicin og epigallocatechin gallate påvirker kost-forårsaget stimulering af forbrændingen. Begge stoffer findes naturligt i chili. Stærke krydderier sætter gang i systemet, så du får varmen, og samtidig sætter de gang i den såkaldte kost-inducerede forbrænding – i daglig tale bare forbrænding – så du får brændt kalorier af.
Grøn te fremmer kalorieforbrændingen, nedsætter det dårlige kolesterol og reducerer fedtdepoter. Forsøg har vist, at grøn te hæmmer enzymet lipase, der nedbryder fedtet i maden, og derfor optages der mindre fedt i kroppen. Grøn te stimulerer også termogenesen (hvilket fremmer kalorieforbrændingen). Grøn te nedsætter hastigheden, og derved optages kulhydrater til blodbanen.
Æblecidereddike alene giver ikke vægttab, men sammen med en fornuftig kost støtter den vægttabet betydeligt og modvirker bivirkningerne ved en kost, der indeholder færre kalorier, end man forbrænder.
Det har vist sig, at plantekemikalier i grapefrugt kan bidrage til at reducere insulinniveauet i kroppen og dermed mængden af den energi fra måltidet, som omdannes til fedt.
Det er vigtigt at få tilført alle essentielle vitaminer, mineraler og fedtstoffer dagligt.

 

Hvidløg er ikke bare super sundt. Det er også med til at regulere dit blodsukker, sætte skub i stofskiftet og sænke niveauet af insulin i din krop. Alt sammen noget, som resulterer i en øget forbrænding af de overflødige kalorier. Så gør som italienerne – spis masser af hvidløg. (Kilde: Caroline Fibæk og Pernille Lewinsky Kofoed)