Krop & velvære

Sådan træner du evnen til kun at spise, når du faktisk er sulten

4. maj 2016
af Stine Troense
foto: Pantherstock
Børn er gode til at mærke efter, hvornår de er sultne, og hvornår de er mætte – og de har et naturligt forhold til mad. Det kan du lære noget af, ifølge ernæringsekspert Marie Steenberger. Her slår hun et slag for intuitiv spisning.

Må du kun spise sukker i weekenden og aldrig brød på hverdage? Tæller du kalorier, også når du spiser ude? Mange kvinder har et kompliceret forhold til mad, og det bør vi droppe og gå tilbage til sådan, som vi spiste som børn, mener Marie Steenberger som udgangspunkt.

– Der var dage, hvor man kunne spise som et tærskeværk, og andre dage, hvor man ikke havde lyst eller tid til at spise. Og så var det kun rugbrødsmadder, der var sagen. Uden at vide det praktiserede de fleste af os intuitiv spisning som børn – og havde evnen til intuitivt at vælge det sundeste for kroppen.

Hvor tit bør du spise? Få svaret her

Marie Steenberger har undervist i og skrevet bøger om tankerne bag intuitiv spisning, i de 10 år hun har arbejdet som ernæringsekspert. Hun fortæller, at der er mange gode grunde til at øve sig i at spise intuitivt. Også vægttab.

– Intuitiv spisning fremmer et sundt vægttab, det giver velvære og et mere positivt kropsbillede, viser flere undersøgelser. På Mariesteenberger.dk tilbyder Marie Steenberger online-kurset Tab Dig Med Intuitiv Spisning. Over et forløb på to måneder træner du evnen til at spise intuitivt, så du opnår en sund vægt og igen får et afslappet, naturligt og nydelsesfuld forhold til mad.

Her er is, du kan spise med god samvittighed

 

Øvelse: Sådan træner du evnen til at spise normalt

For at undgå overspisning og unødvendige kalorier er det en god idé at se et såkaldt sult- og mæthedsbarometer for dig. Barometeret går fra 0 (ved at ”dø af sult”) til 10 (stopmæt). Spis kun, når din sult svarer til 3 på barometeret. Er din sult under 3, er dit blodsukker i bund, og du er blevet alt for sulten og risikerer at proppe dig med (tilfældig) mad. Du bør stoppe med at spise, når din mæthed svarer til 6 på barometeret. Barometeret hjælper dig med andre ord til at lytte til din krops signaler. Målet er at give dig tillid til, at din krop – igen – kan regulere, hvornår den har brug for mad, og hvor meget den har brug for.

Kilde: Ernæringsekspert Marie Steenberger