Krop & velvære

Sådan bekæmper du kulden

af Birgitte Aabo 14. februar 2010
Foto: iStockphoto
Det er en kold tid – også inden døre. Få gode råd til at komme varm gennem vinteren

1. Beskyt hænder og fødderHænder og fødder bliver først kolde, når du fryser, og deres temperatur er afgørende for, hvor kold du føler dig. Og selv om du ikke kan blive forkølet alene af at fryse, bliver du mere sårbar over for bakterier og virus, når du fryser.

2. Træning hjælperDårlig fysisk form kan være med til at øge din kuldskærhed, så det kan hjælpe at gå i gang med en eller anden form for træning. Også sygdomme som lavt stofskifte, blodmangel og lavt blodtryk kan spille ind.

3. Flyt skrivebordetFryser du på arbejdspladsen? Der er ikke entydige regler for, hvor koldt der må være, men ifølge Arbejdstilsynet bør temperaturen ikke komme under 18 grader ved stillesiddende arbejde. Hvis du sidder op ad et vindue eller en anden kold flade, kan det hjælpe at rykke bordet ti centimeter væk fra den. I stuen derhjemme er de fleste tilpas med mellem 18 og 21 grader.

Psyken spiller også ind...Psykiske forhold er også afgørende. Man fryser mere, hvis man føler sig afvist. Forskere lod to grupper tænke på en situation, hvor de var med i et fællesskab, og en uden for fællesskabet. Derefter skulle de hver især vurdere temperaturen i rummet. Dem, der havde tænkt på afvisninger, vurderede, at der var koldere, end dem, der havde tænkt på gode oplevelser.