kvinde med ondt i skulderen
Krop & velvære

Ondt i skulderen? Her er 4 forklaringer

En ud af fire kvinder har skulderproblemer, viser en ny undersøgelse omtalt i Women’s Health. Går du og døjer med ondt i skulderen, kan du måske finde forklaringen her

Skulderen er fysiologisk set et  sårbart led, og samtidig med at vi belaster skulder og nakke meget i det daglige oven i det, er kvinder rent hormonelt ekstra udsatte.  Det kvindelige kønshormon østrogen påvirker nemlig kollagensyntesen, så vores led – inklusive skulderleddet – bliver løsere, lettere bliver skadet og er længere tid om at hele end mænds. Risikoen for skader i skulderområdet er ifølge en undersøgelse i fagtidsskriftet Orthopaedic Journal of Sports Medicine størst fra ægløsning frem til næste menstruation, brug af p-piller eller hormonpiller efter overgangsalderen sænker risikoen. I samme undersøgelse pegede forskerne på fire skuldersabotører:
 
 
1. Mobiltelefon, iPad eller pc. Den foroverbøjede nakke, når du sidder og kigger på din telefon eller iPad, svarer til et tryk på 30 kg på nakke og skuldre, som gør skuldermusklerne slappe og svage. En dansk undersøgelse viser, at 20 minutters regelmæssig træning i ti uger kan give musklerne styrken tilbage.
 
2. Din taske. En tung skuldertaske med computer eller sportstøj i er ikke godt for skuldermusklerne. Og jo større taske, jo mere fylder vi den. Skift til en mindre taske, der kun indeholder det, du skal bruge, eller en rygsæk. 
P.S. Husk brede stropper. 
 
Få 13 nr. af femina + glasvase fra Lyngby Porcelæn for kun 348 kr.
 
3. Din bh. Når du tager din bh af næste gang, så kig lige efter mærkerne. Stropperne borer sig dybt  ned i skuldrene, så giv skuldrene en pause i weekenden og brug sports-bh  med bryderryg i stedet for lingeri, anbefaler fysioterapeuter. 
 
4. Din træning. Tunge vægte, f.eks. kettlebells, kan give skulderskader, men moderat træning af skulderområdet er sundt og godt. Start med lav vægt og mange gentagelser, og sæt forsigtigt vægten op, så du ikke overbelaster skulderleddet. Det er et af de led, der er længe om at hele op efter en skade, fordi det er så komplekst, og fordi vi bruger det hele tiden. 
Kilde: Women’s Health
 
LÆS OGSÅ: 3 dårlige rygvaner (og hvordan du bryder dem)
 
 
Læs mere om: