Min sundhed

Maymi Asgari blev drillet med at være for tynd. Nu har hun fundet en sport, hvor det er en kæmpe fordel

4. januar 2022
af Missu Schneidermann
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
Maymi Asgari har fået større fokus på sin mentale sundhed og ikke at træne alt for meget, selvom hun elsker sin sport.

Hvad er sundhed for dig?

Mit syn på sundhed har ændret sig hen ad vejen. Jeg er god til passe på mig selv fysisk, men har været mindre god til at passe på mig selv mentalt. Jeg har ofte for travlt, fordi jeg ikke har været god til prioritere, men har villet det hele.

Ud over at jeg studerer, er jeg frivillig i organisationen Game som street-fodboldtræner i Gellerup, jeg freestyler flere timer om dagen og laver videoer til TikTok og Instagram.

Nu har jeg indset, jeg har brug for me-time, at min mentale sundhed er mindst lige så vigtig som min fysiske sundhed.

Det mentale kan man godt glemme, især som sportsudøver. For mig er me-time at ligge i sengen hele dagen og køre maraton med serier på Netflix og glemme alt det, jeg skal.

Hvad er din sundeste vane?

Jeg er rigtig god til at være aktiv, måske lidt i overkanten. Jeg er hele tiden i bevægelse og går helst til steder, hvis jeg kender stedet, jeg skal hen.

Hvis jeg ikke kender stedet og vejen, vil jeg helst med bus eller i bil, det er jeg vokset op med, og lige på den måde er jeg doven.

Maymi Asgari

23 år, studerer sociologi på Aalborg Universitet og fodbold-freestyler.

Tjek Instagram @asgari_freestyle og TikTok @asgari_freestyle.

Hvornår har du været mest usund i dit liv?

Som teenager, hvor jeg spiste rigtig meget slik og chips, dog ikke sodavand, for jeg kan ikke lide brus. Jeg havde en virkelig sød tand og elskede slik, jeg kunne spise det hver dag.

Hvis jeg køber et kilo slik i dag, kan det holde i 3-4 måneder. Fordi jeg dyrkede så meget motion, forbrændte jeg det hele, men det var jo mega usundt. Det blev heldigvis gradvist mindre, og jeg fik mindre lyst til det.

Hvornår har du været mest sund?

Nu – eller da mine forældre havde magten over, hvad jeg spiste og gjorde. Min mor prøver ihærdigt at give mig seks stykker frugt om dagen, det siger mig ingenting. Men den mad, hun laver, er ret sund, det er hjemmelavet persisk mad.

Jeg har to ugentlige træninger i Aalborg, og spiller kamp en gang om ugen, hvis det passer med mit studie. Jeg freestyler to-tre timer om dagen fem gange om ugen, men også her er der pauser, fordi min skole har første prioritet.

Når jeg sidder ned og laver tricks, træner det mavemusklerne, når jeg balancerer bolden på mit knæ og går ned i squat, skal musklerne altså være trænet op, ligesom et trick, hvor jeg står på hænder og jonglerer bolden på foden, kræver træning.

Jeg har trænet fodbold, siden jeg var syv år, så jeg har opbygget en rigtig god styrke. Jeg ser ikke stor ud, men jeg kan lave 20-30 armbøjninger og stå i planke længe, selvom jeg kan blive blæst væk af vinden.

Hvad er usundt for dig?

Jeg plejede at føle mig usund, hvis jeg ikke havde været ude en hel dag, fordi jeg følte, jeg spildte min tid, hvis jeg ikke havde lavet noget, der havde udviklet mig.

Nu er det for mig usundt at overtræne, fordi jeg glemmer at holde en pause.

Da jeg blev omkring 18 år, kunne jeg stadig tænke, at jeg var for lille og tynd, når jeg sammenlignede mig med mine veninder.

Hvis jeg skal møde på universitetet i Aalborg kl. 8, skal jeg med toget kl. 5.50,fordi jeg pendler fra Aarhus. Hvis jeg har tidligt fra fra mit studie, tager jeg derfra i Game Street Mekka, hvor jeg er frivillig. Så læser jeg lektier og freestyler.

Et par gange om ugen træner jeg i træningscenter kl. 18-20, tager toget hjem kl. 21, og er hjemme kl. 23. Det program kører jeg 3-4 gange om ugen, og så er fredag altså en dag, hvor jeg tænker “ikke mere”.

Jeg er dårlig til at få set familie og venner, fordi jeg hele tiden er fokuseret på at bruge tiden konstruktivt, nok fordi jeg er vokset op i konkurrenceverdenen, hvor det hele tiden handler om at udvikle sig.

Hvordan har du det med din vægt? Har du altid haft det sådan?

At jeg er tynd, er en ting, folk drillede mig med, men det var ikke lige så ondt, som når andre blev drillet med at være tykke, for i manges opfattelse er tynd det, man “skal” være.

Da jeg blev omkring 18 år, kunne jeg stadig tænke, at jeg var for lille og tynd, når jeg sammenlignede mig med mine veninder.

Tøj sidder ikke godt på mig, fordi jeg ikke har nogen former, og da jeg kom i teenagealderen blev det også et issue for min fodbold. Jeg har altid været teknisk dygtig og hurtig, men mine kammerater blev større, og hvis jeg fik et lille skulderskub, ville jeg falde, og så kan man altså slå sig.

For at blive ved, skulle jeg have været større og stærkere, og det lykkedes bare ikke. Men heldigvis fandt jeg min niche med freestyle, hvor min kropsbygning er en kæmpe fordel.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Hvordan tackler du stress?

Jeg er ikke særlig god til det. Men jeg prøver at fortælle mig selv, at det jeg laver er nice og prøver at se det fra den lyse side.

Jeg har travlt, men der er ikke noget federe end at få kærlighed fra de børn, jeg underviser. Hvis de kan lide dig, kan de lide dig, de er ikke som voksne, der kan fake det.

Jeg ville klart være mindre stresset uden mit studie og pendling, men det kan jeg godt holde til de næste to et halvt år. Jeg synes, det fedeste er min freestyle, men mit studie giver et helt andet indblik i, hvordan verden hænger sammen.