Karen Pallisgaard
Krop & velvære

Langsom livsstil: 6 ting, du kan starte med at ændre i dit eget liv

Går dit liv ALT for stærkt, sitrer du af træthed om aftenen, og er dit hoved fyldt med myldertanker? Her fortæller yogainstruktør og forfatter til bogen ”Langsom livsstil” Karen Pallisgaard, hvordan du kan starte dit nye liv med 6 konkrete handlinger, der giver meget mere ro

Drømmer du om at hive i bremsen på dit eget liv og skabe en langsommere livsstil, hvor der er plads til at være mere til stede her og nu?

Det kræver ikke, at du revolutionerer dit liv. Blot det at blive bevidst om dit åndedræt kan gøre en stor forskel. At trække vejret langsommere, beroliger nervesystemet. 

For nogle vil langsom livsstil være at få sig en have og invitere til fællesspisning. For andre er det måske at gå til yoga en gang om ugen, tage en digital detox eller plante tomater i drivhuset. Det smukke er, at alle frit kan lave deres egen fortolkning af det og gøre det i eget tempo.

Jeg er ikke ude på at afskaffe internettet, travlhed, madpakker, bleskift, kæresteproblemer og alle de andre ting, der udgør vores liv. Jeg plæderer ikke for, at vi skal gå tilbage til den stationære telefon, eller sige vores job op og flytte på landet. Jeg er bare ude på, at vi giver os selv lov til at slappe af og finde tilbage til en rolig sindstilstand. Langsom livsstil er min invitation til ro og refleksion og handler om at tage sig tid. Tid til det vigtige i livet. Hvad end det så er for dig. 

Det starter med, at du skal blive bevidst om hvordan stress og jag påvirker din livskvalitet. Først derfra kan du tage et bevidst valg om at ændre noget. Her får du 6 indgange til at få mere ro på i hverdagen.

LYT TIL: feminas podcast "Ro i hovedet - ro i hverdagen" her

SÆNK FARTEN

Øv dig i at sænke tempoet både når du går, arbejder, spiser, snakker og trækker vejret. Observer hvordan det på dig og dine omgivelser. Det at sænke tempoet lidt, kan over tid hjælpe til at hvile og genoplade kroppen og sindet. Det forbedrer din fordøjelse og dit forhold til mad. Det frigør kreativ tænkning. Det opfordrer dig til at reflektere over livet. Det gør dig mere effektiv og i stand til at træffe bedre beslutninger. Det mindsker stress. Du bliver bedre til at fokusere og koncentrere dig, og du bliver bedre til at være stede i nuet og blive nærværende.

Her får du et yogaprogram, der kan hjælpe dig til at sænke farten:

LÆS OGSÅ: Træk vejret rigtigt - så fjerner du stress og angst fra kroppen

 

 

TRÆK VEJRET

 Ro bliver aldrig en permanent tilstand (ligesom stress heller ikke skal være det). Men det er faktisk muligt for dig at finde tilbage til en tilstand af ro igen og igen og at lære at afspænde dit nervesystem. En måde at gøre det på, er gennem åndedrættet.  Det er det første, vi indtager, når vi kommer til verden, og det sidste vi slipper, når vi forlader verden. Vi tager tit åmdedrættet for givet, men vi bør ære og nære det, da det er hele forudsætningen for vores liv. At have et godt forhold til dit åndedræt er noget af det vigtigste, du kan lære som menneske.

Vores åndedræt er en ret god indikator for, hvordan vi har det. Er du i dårlig form, bliver du lettere forpustet. Er du travl, er dit åndedræt det også. Er du glad, glider det bare. Får du et chok, holder du vejret. Er der noget galt i dit liv, kan du føle, at du ikke får luft nok. Prøv at tjekke med dig selv – hvad fortæller dit åndedræt dig?

Øv dig i at trække vejret dybt og frit. Læg en hånd på maven, så du kan mærke, at maven hæver sig på indåndingerne og falder på udåndingerne.  Du kan træne det både siddende og liggende.

Den perfekte julegave-idé – giv et abonnement på FEMINA. 3 måneder for 150 kr. >

SLAP AF 

Du kan selv hjælpe din krop til at bearbejde de indtryk af stress eller travlhed, du får hver dag. Det fantastiske er, at du kan standse stressens sygelige effekt på din krop, hvis du begynder at lytte til den og lærer at slappe af. Rent fysiologisk og neurologisk er afslapning (desværre) ikke at ligge på sofaen foran fjernsynet, mens man har den ene hånd i slikskålen og smartphonen i den anden hånd. Her bliver dine sanser stadig stimuleret. For at slappe dybt af, kræver det en ægte pause fra det sansebombardement, vi dagligt bliver udsat for i tsunamiske størrelser. Meditation eller yoga nidra er fantastiske redskaber til at slappe af. Her får du Karen Pallisgaards guidede afspændingsøvelse:

 

 

FOKUSER & FORDYB DIG

Moderne menneskers evne til at koncentrere sig og fordybe sig varer cirka fra ... hey, jeg skal lige have en kop kaffe, og hey, jeg skal lige tjekke Facebook, og til hey, det klør på min fod ... eller sagt på en anden måde: Vi har svært ved at fokusere vores opmærksomhed på én ting i længere tid af gangen. Men sandheden er, at multitasking er stressende for systemet og i virkeligheden bare gør os mere ineffektive. Fordybelse er ikke bare en tilstand, hvor man kan finde ro. Fordybelse er også en forudsætning for at forstå tilværelsen – og for at være et ordentligt medmenneske. Vi skal værdsætte det, som ikke kan “bruges” til noget – eksempelvis det at gå på museum eller en tur i skoven, fordi det nærer vores sjæl. Så find det åndehul, du kan bruge til noget – om det så er strikketøj, meditation, mindful-malebøger, en god bog eller havearbejde. Giv dig hen til det - og se om du kan modstå fristelsen af at lægge et billede af det på instagram ;)

Forskning viser, at meditation hjælper til at øge fordybelsessevnen og mindske stress. Prøv selv her:

 

 

STYR DIN SKÆRMTID

Er du også på elektronisk kokain, og er du mon kandidat til en digital diagnose? Ensomhed, nedsat empati, angst, depression, stress, sammenligningssyge og lav selvfølelse er blot nogle af de effekter som vores (over)forbrug af sociale medier kan have. Vores skærmtid kan ændre hjernens evne til at bearbejde information samt din evne til at relatere til verden på grund af dit daglige forbrug af medier og teknologi. Men det kan synes umuligt bare at slukke, for hele vores liv ligger jo på iPhonen.  Det handler da heller ikke om, at du skal smide din telefon i havet og indføre brevduer i stedet. Det handler om, at du skal have en sundt forhold til teknologi, så det er dig, der styrer den og ikke omvendt. Få ro på og snup en digital detox. Om ikke andet så bare en time ad gangen.  Men inden du slukker helt, så tjek det her - det er digital hjælp til digital selvdisciplin:

 

KOM TILBAGE TIL NATUREN

En af de bedste måder at få ro på er ved at gå uden for i det grønne. En undersøgelse fra Skov og Landskab ved Københavns Universitet viser, at 93 procent af os bliver påvirket positivt af at være i naturen, hvilket blandt andet skyldes, at den er rummelig, tryg og ikke stiller krav. Den er både et sted, hvor vi slapper af og lader os inspirere, og et sted, hvor vi får ro på tankerne, når vi er småsyge af stress. Vi indånder særligt gavnlige stoffer i naturen; i hvert fald ifølge japanske forskere, der hævder, at vi gennem skovluft indånder bakterier, der styrker vores fordøjelsessystem og gør det muligt for os at nedbryde stoffer, vi ellers ikke ville kunne omsætte i kroppen. Frisk luft mindsker risikoen for hjerte-kar-sygdomme, og sollys fremmer produktionen af D-vitamin, der bl.a. er vigtig for knogler, tænder, muskler, humøret og det generelle energiniveau. Derudover er risikoen for diabetes, astma og migræne lavere hos mennesker, der bor mindre end en kilometer fra et grønt område. Men selv om du ikke bor ude i en skov, så kan du med garanti godt finde en grøn plet i dit nærområde. Stil dig med bare tæer på jorden og tag nogle dybe indåndinger. Mere skal der ikke til for at dit system begynder at slappe af.

I Karen Pallisgaards bog “langsom livsstil – kunsten at få ro på” får du mere end 100 konkrete, brugebare og lettilgængelige tips til at få mere ro på. Læs mere på karenpallisgaard.com 

Læs mere om: