Krop & velvære

Derfor er det usundt at snooze

Det forvirrer kroppen, hvis du starter dagen med at slukke (og slukke og slukke) for alarmen.

A aaaaah ... zzzzzzz ... Biiip-biiip-biiip! Det kan være fristende at blive under den varme dyne og stjæle lidt ekstra søvn ved hjælp af snoozeknappen om morgenen. Men de ekstra minutter er langtfra det værd (selv om det sikkert føles anderledes i øjeblikket).
 
– Afbrudt søvn i morgentimerne kan ødelægge resten af din dagsrytme, for du bliver ikke mere frisk af det, forklarer søvnforsker ved søvnklinikken Scansleep Torben Jager Petersen.
 

Modstridende signaler

Snooze-rutinen forvirrer nemlig din krop unødigt. Det ene øjeblik ringer alarmen, og kroppen tænker: Nu skal jeg være vågen og parat. Det næste begraver du hovedet i puden, lukker øjnene og døser videre. Resultat: Udmattelse! Er du en stor snooze-tryne, føler du dig sikkert groggy og i søvnunderskud de dage, hvor du bare SKAL op.
 
LÆS OGSÅ: Så meget skader søvnmangel kvinder
 
 
– Det bør selvfølgelig ikke overdramatiseres, for der sker ikke noget ved at lade alarmen gå en ekstra gang fra tid til anden. Men hvis du tit har svært ved at falde i søvn, vågner midt om natten eller måske alt for tidligt, så har du brug for at sikre dig noget mere kvalitetssøvn. Mange undersøgelser viser i øvrigt, at vi sover alt for lidt, så generelt er det en god idé at droppe systematisk snoozeri.
 

You snooze, you lose!

Prøv en en helt ny søvn-taktik allerede fra i aften:
  • Hold en god, fast rytme omkring dine sengetider, når du kan. Det elsker din krop.
  • Livet giver søvnforstyrrelser, så tag det roligt, hvis du i kortere perioder sover for lidt.
  • Søg hjælp hos en søvn-specialist, hvis problemerne bliver ved, f.eks. længere end en måned.
  • Husk at have noget godt at stå op til. Om dagen har du jo netop chancen for at udleve dine hedeste drømme!
 

 

Læs mere om: