https://imgix.femina.dk/media/sondag/2013/05/20/musearm/musearm-stor.jpg
Krop & velvære

9 tips til at undgå musearm og kontornakke

15. maj 2013
af SØNDAGs sundhedspanel
foto Panthermedia
Sidder du også på en kontorstol og kigger ind i en computerskærm i løbet af din arbejdsdag, så får du her 9 tips til, hvordan du undgår den smertefulde musearm og den ømme kontornakke

Egentlig er vores krop slet ikke bygget til at sidde på en stol og kigge ind i en computerskærm det meste af en arbejdsdag. Men på trods af det, så er der rigtig mange danskere der gør sætter sig på kontorstolen når de møder på arbejde og groft sagt rejser sig igen, når de får fri.

Og det kan resultere i at man får smerter i armen - også kaldet musearm - og at man får øm nakke - også kaldet kontornakke.

LÆS MERE: Det er en god ide at lave øvelser for din nakke. Her får du en øvelse, der både kan laves stående, men også mens du sidder foran computeren.

Videncenter for Arbejdsmiljø kommer her med 9 tips til, hvordan du kan på en let og simpel måde kan undgå musearm og kontornakke.

1: Skift stol og bordhøjde i løbet af en dag. Gør det for eksempel til en vane at hæve hæve-sænkebordet, når du forlader din plads, så du skal stå op, når du kommer tilbage.

2: Varier dine sidestillinger i stolen. Der findes ikke én korrekt siddestilling.

LÆS MERE. Kom i form derhjemme med de 5 tibetanere, der giver dig spændstige muskler og en forbedret fordøjelse.

3: Flyt computerskærmen, så du afveksler afstanden og højden til skærmen.

4: Kig ud ad vinduet en gang imellem.

Vil du gerne have en stærkere krop? Under artiklen har vi samlet 7 effektive styrkeøvelser til hele kroppen

5: Undgå dobbeltklik med musen, da det belaster muskelfibrene. Brug i stedet den alternative knap en mus bør have til dobbeltklik.

6: Skift mellem forskellige arbejdsredskaber, for eksempel tastatur, mus eller skriveplade.

7: Læg hænderne ned på bordet eller tastaturet en gang imellem.

8: Hold pauser fra computeren, hvor både krop og sind bedre kan slappe af.

9: Tag kroppens faresignaler alvorligt.

Kilde: Videncenter for Arbejdsmiljø

Læs også