vand

7 grunde, der giver dig lyst til at drikke meget mere vand

16. januar 2023
af redaktionen
foto: Pantherstock
Der er ingen tvivl om, at vand er vigtigt for kroppen – men ved du egentligt, hvor meget vand, du skal drikke? Bliv klogere her

Der er glas i køkkenskabet og velsmagende, koldt vand i hanen – alligevel kan vi gå flere timer uden at drikke noget eller snuppe en sodavand på farten i stedet. Selvom vand er den lettest tilgængelige drikkevare, er der mange af os, der drikker alt for lidt af det.

Når vi drikker for lidt vand i løbet af dagen, giver det som regel bagslag senere, når tørsten melder sig senere. Hvis du glemmer at drikke vand, påvirker det ikke kun tørsten – mangel på vand kan faktisk påvirke kroppens sundhed og velvære på flere måder.

Hvorfor er det vigtigt at drikke vand?

Vand er vigtigt for kroppen, og de mange processer, den udfører for at holde os kørende. Vand er en af byggestenene i vores krop – faktisk består kroppen af ca. 60% vand. Derudover er vand afgørende for kroppens mange funktioner. Det vand, vi drikker og tilfører kroppen, bliver f.eks. brugt til at regulere saltbalancen, tilpasse kropstemperaturen gennem sved, udlede affaldsstoffer via nyrerne og meget mere.

Hvis du ikke drikker nok vand, kan det føre til dehydrering og svække kroppens funktioner. Det er også vigtigt at drikke vand for at undgå hovedpine eller kvalme. Hvis du mærker noget ubehag komme snigende, kan du lige tænke efter, om du har drukket nok vand. Hvis ikke, så er det bare med at komme i gang!

Hvor meget vand skal man drikke om dagen?

Almindeligt sunde og raske mennesker anbefales at drikke omkring 1,5 liter vand om dagen. Hvis du er fysisk aktiv og sveder, kan der være brug for at drikke lidt mere. Mange tror, at de skal drikke minimum 2 liter om dagen, og det kan du også sagtens, men det er ikke nødvendigt medmindre du sveder meget.

Derfor skal du huske at drikke vand

På trods af, at det anbefales blot at drikke 1,5 liter om dagen, er der mange af os, der ikke engang får indtaget den mængde vand. Som yngre har vi en god fornemmelse af tørst, men den falder med alderen, hvorfor man skal begynde at være mere opmærksom på, hvor meget vand, man får drukket.

 Hvis du ofte oplever hovedpine, kvalme, konventrationsbesvær, maveproblemer eller træthed, kan det være fordi du drikker for lidt vand. Hvis det er tilfældet, kan du få rigtig mange gavnlige fordele ud af at begynde at drikke mere vand.

7 fordele ved at drikke mere vand

Du træner bedre. Dine muskler består af 80 % vand. Derfor kan så lidt som et væsketab på 2 %, hvilket er almindeligt ved hård træning, nedsætte din ydeevne alvorligt.

Hjernen skal vandes. Undersøgelser viser, at mild dehydration (1-3 % af din kropsvægt), gør det sværere at fokusere og samle tankerne. Det gælder også børn.

Slip for hovedpine og migræne. Men selvfølgelig kun hvis symptomerne skyldes væskemangel, understreger forskerne. Der findes undersøgelser, der viser, at det hjælper at drikke vand, og andre, der siger det modsatte. Konklusion: Prøv. Hvis det virker, var du nok dehydreret.

Maven bliver så glad. Ja, der skal væske til at hjælpe maden smidigt gennem tarmen, og forstoppelse skyldes næsten altid for få fibre og for lidt væske.

Læs også: Forstoppelse: Sådan kommer du hård afføring til livs

Nyrerne har godt af vand. Især patienter med nyresten skal være opmærksomme på at få vand nok, da det dels kan forebygge dannelsen af nyresten (til en vis grad), dels hjælpe kroppen med at håndtere de kytalliserede giftstoffer, som stenene består af.

Farvel, tømmermænd! Hovedingrediensen i en slem dag derpå er væskemangel, understreger forskning.

Vand kan hjælpe til vægttab. Du kan booste dit stofskifte ved at drikke nok vand. Hvis du drikker før måltiderne, får du størst effekt, ifølge forskerne. I et 12-ugers vægttabsforsøg tabte testpersoner, der drak ½ liter vand før måltiderne, sig 44 % mere end de øvrige. Når du drikker nok vand, kan du også føle dig mindre sulten, hvilket kan gøre, at du spiser mindre portioner og snacker mindre.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Skal man drikke vand?

Når der anbefales 1,5 liter vand om dagen, behøver det hele i virkeligheden ikke være vand. Du skal indtage omkring 1,5 liter væske om dagen, og derfor kan mindre dele af det sagtens komme fra andet end vand.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du blot kan drikke hvad som helst og helt undgå vand, men drikke som te, kaffe, juice, sodavand og lignende tæller med i regnskabet.

Vand er dog bedst til at slukke tørsten, og er som regel det letteste samt det absolut billigste at drikke.

Kan man drikke for meget vand?

Det kan være farligt at drikke meget store mængder vand og endda føre til vandforgiftning. For meget vand kan skade nyrernes funktion til at udskille affaldsstoffer fra kroppen. Et stort indtag af vand vil også ødelægger saltbalancen i kroppen.

Du kan sagtens drikke over 2 liter vand, hvis du har en tørstig dag, men hvis du nærmer dig 4 liter og derover på det daglige vandindtag, bliver det farligt.

Kilde: AuthorityNutrition.com, Netdoktor.dk og Herlev Hospital