vand
Krop & velvære

7 grunde, der giver dig lyst til at drikke meget mere vand

Der er ingen tvivl om, at vand er vigtigt for vores organisme – men ved du egentligt, hvor vigtigt det er for os? Bliv klogere her

Derfor skal du drikke mere vand

Du træner bedre. Dine muskler består af 80 % vand. Derfor kan så lidt som et væsketab på 2 %, hvilket er almindeligt ved hård træning, nedsætte din ydeevne alvorligt.

Hjernen skal vandes. Undersøgelser viser, at mild dehydration (1-3 % af din kropsvægt), gør det sværere at fokusere og samle tankerne. Det gælder også børn.

Slip for hovedpine og migræne. Men selvfølgelig kun hvis symptomerne skyldes væskemangel, understreger forskerne. Der findes undersøgelser, der viser, at det hjælper at drikke vand, og andre, der siger det modsatte. Konklusion: Prøv. Hvis det virker, var du nok dehydreret.

Sådan slipper du af med vand i kroppen

Maven bliver så glad. Ja, der skal væske til at hjælpe maden smidigt gennem tarmen, og forstoppelse skyldes næsten altid for få fibre og for lidt væske.

Nyrerne har godt af vand. Især patienter med nyresten skal være opmærksomme på at få vand nok, da det dels kan forebygge dannelsen af nyresten (til en vis grad), dels hjælpe kroppen med at håndtere de kytalliserede giftstoffer, som stenene består af.

Farvel, tømmermænd! Hovedingrediensen i en slem dag derpå er væskemangel, understreger forskning.

Væskemangel giver dårligt humør

Vægttab. Du kan booste dit stofskifte med knap 100 kalorier om dagen ved at drikke 2 liter vand (stofskiftet stiger med 24-30 % i halvanden time, viser forsøg). Hvis du drikker før måltiderne, får du størst effekt, ifølge forskerne. I et 12-ugers vægttabsforsøg tabte testpersoner, der drak ½ liter vand før måltiderne, sig 44 % mere end de øvrige.

Kilde: AuthorityNutrition.com

Læs mere om: