forstoppelse
Krop & velvære

Forstoppelse: Sådan kommer hård afføring til livs

Hvis du oplever du hård mave og afføring, skal du ikke være bekymret. Læs med her og få brugbare råd til, hvordan du slipper af med forstoppelse.

Har du følelsen af, at din mave er fuldstændig tilstoppet og hård, og har du svært ved at komme af med afføringen? Ja, så lider du formentlig af forstoppelse.
Forstoppelse er en hyppig lidelse, som de fleste vil opleve op til flere gange i deres liv. Men der ER råd for, hvordan du kan komme den hårde mave og forstoppelse til livs. Læs med her, og få nogle konkrete råd til, hvordan du kommer af med forstoppelsen, og hvordan du kan undgå den fremover.

LÆS OGSÅ: Lider du af forstoppelse? Så skal du undgå disse 7 ting

Hvad skyldes forstoppelse?

For få fibre, for lidt fysisk aktivitet og for lidt vand er ofte årsagerne til forstoppelse. Så sørg for at spise rigeligt med frugt, grøntsager, nødder, fibre og fuldkornsprodukter, hvis du vil undgå den ubehagelige lidelse. Vær opmærksom på, at du øger fiberindholdet i din kost gradvist, da det ellers kan det give mere luft i tarmen. Drik også gerne seks-otte glas væske, fordelt over hele dagen. Har du i en periode været på flydende kost, skal du lave en langsom overgang til fast føde, da det ligeledes kan være årsag til forstoppelse.

7 hurtige tips til behandling af forstoppelse

Hvis først du har fået forstoppelse, vil man gerne have løst problemet omgående. Som oftest vil forstoppelse afhjælpe sig selv, hvis du indtager de rigtige ting og bevæger kroppen. Men hvis du bliver ved med at have forstoppelse, skal du søge læge.
Du kan komme din forstoppelse til livs ved hjælp af følgende råd:

  1. Start dagen med syrnet ymer eller yoghurt, helst uden sukker. De indeholder bakterier, der modvirker luft i maven og forstoppelse.
  2. Spis små regelmæssige måltider - helst letfordøjelige råvarer som agurk, tomat, salat, kylling og kalkun.
  3. Undgå hvidkål, rødkål, rosenkål, løg, bønner, broccoli, blomkål, bælgfrugter og tørret frugt.
  4. Spis langsomt og tyg maden grundigt. Så undgår du også at sluge en masse luft, der kan medvirke til forstoppelsen.
  5. Spis løbende små måltider, ellers buler din tomme mave ud, så snart du tager den første bid af forretten til festen.
  6. Drik masser af vand - særligt til maden. Det holder luften nede og nedsætter risikoen for forstoppelse.
  7. Drik urtete efter maden.

Den perfekte julegave-idé – giv et abonnement på FEMINA. 3 måneder for 150 kr. >

Produkter der kan afhjælpe forstoppelse og fordøjelsesproblemer

15 gode madvarer der hjælper mod forstoppelse

  1. Svesker.
  2. Kiwi.
  3. Figner.
  4. Sød kartoffel.
  5. Popcorn.
  6. Rugbrød.
  7. Havregryn.
  8. Pære.
  9. Hindbær.
  10. Spinat.
  11. Æbler.
  12. Linser.
  13. Broccoli.
  14. Nødder.
  15. Chiafrø.

Kilde: MensHealth.com

Sådan undgå du forstoppelse fremover

Forstoppelse er en tilstand, man vil kunne opleve flere gange i sit liv, men det er ikke ønskværdigt for nogen at have. For at mindske risikoen for forstoppelse, kan du følge nedenstående råd:

Bevæg dig

Motion er god medicin mod udspilet mave og forstoppelse. Du skal helst bevæge dig 30 minutter med moderat motion dagligt eller mindst en time med høj puls hver anden dag for at undgå forstoppelse.

Spar på sodavand

Brusen i kulsyreholdige drikke kan give masser af luft i maven. Drik i stedet vand med citron eller pebermyntete.

Undgå tyggegummi

Når du tygger tyggegummi, kan du komme til at sluge en del luft og dermed blive oppustet. Tag en pastil i stedet.

Kun få light-produkter

Eksperter anbefaler, at vi kun får ganske lidt af kunstigt sødede madvarer eller drikkevarer om dagen for at undgå forstoppelse.

Hold igen med kaffen

Undgå store mængder alkohol og kaffe - særligt når din mave er tom.

Skær ned på saltet

Mange færdige madvarer har et lavt indhold af fibre og et højt indhold af salt. Begge dele kan føre til oppustethed og forstoppelse. Anbefalingen lyder på højst 2.300 mg natrium dagligt.

Kosttilskud

Tag eventuelt fibertilskud som loppefrøskaller. Du kan også prøve kosttilskuddet BioVinci Mavebalance 2i1. Surmælksprodukter A-38 eller Acidophilus. Cultura har ofte også en god virkning på tarmbakterierne og kan forhindre forstoppelse.

Husk toiletbesøg

Gå på toilettet, så snart du føler behov for det. Ellers kan det ende i forstoppelse.

Slip en vind

Det forværrer oppustethed og forstoppelse, hvis du ikke lader generende tarmluft slippe ud. Så slip en vind i ny og næ.
 

LÆS OGSÅ: Forstoppelse - så ofte er det normalt at gå på toilettet hver dag

LÆS OGSÅ: Problemer med maven? Måske lider du af IBS - Irritabel Tarm Syndrom