Krop & velvære

6 farver, der frister din sundhed

Af Rikke Goerlich, phytoterapeut, redigeret af Rikke Hast 15. april 2015
Foto: Panthermedia
Fyr op under farverne og din sundhed. Det vil gavne og glæde alle cellerne i din krop, ligesom dit humørbarometer vil stige.

Middelhavskosten bliver stadig anset for at være den mest sundhedsfremmende kost. Den er farverig og fristende fyldt med grøntsager og urter.

En af årsagerne til, at kosten er så sund, er sandsynligvis, at den er proppet med antioxidanter.

Mangden af antioxidanter angives ved en såkaldt orac-værdi. En metode, hvor man måler, hvor gode frugt, bær og grøntsager er til at binde sig til de frie radikaler og dermed gøre dem uskadelige. Ved at vælge mad med høje orac-værdier får du en god antioxidant-effekt.  

Læs også: Derfor skal du spise pangfarvet frugt og grønt

Gå efter mottoet: "Fem farver på tallerkenen" og få masser af de gode antioxidanter. Få inspiration her:

 

  • Rød: Tomat, jordbær, tranebær, hindbær, kirsebær, rødbede, rød chili, rød peberfrugt, radise, vandmelon, rødløg m.m.
  • Orange: Havtorn, gulerod, sød kartoffel, orange peberfrugt, sharonfrugt, appelsin, mandarin, papaja, hokkaidogræskar, kantalupmelon m.m. 
  • Gul: Citron, grapefrugt, mango, gul squash, majs, gult løg, banan, kartoffel, hirse, gul tomat, gul kiwi, honningmelon, ananas m.m.
  • Grøn: Lime, netmelon, grøn squash, spinat, grønkål, grøn chili, brøndkarse, persille, sennepsblade, grøn peberfrugt, romainesalat, broccoli, rosenkål, avocado, artiskok, kiwi, friske bøgeblade, skvalderkål, brændenælde, mælkebøtte samt naturligvis alle grønne krydderurter, grønne oliver m.m.
  • Blå: Blå kartoffel, blå birkes, blåbær, brombær, blå drue m.m.
  • Lilla/violet: Spæde rødbedeblade, rød drue, aubergine, blomme, kidneybønner, kalamataoliven, lilla asparges m.m.