Krop & velvære

10 tips til gode søvnvaner

Har du svært ved at sove eller vågner du midt om natten og kan ikke falde i søvn igen? Her får du 10 simple tips til at få gode søvnvaner

10 TIPS TIL GODE SØVNVANER

 

1. Sørg for at få frisk luft hver dag: Naturligt dagslys får kroppen til at udskille hormonet melatonin, der hjælper med at regulere vores biologiske ur.

2. Husk motionen: Regelmæssig motion gør det nemmere at falde i søvn, og derudover forbedrer det også kvaliteten af din søvn. Pas dog på med at dyrke motion lige inden sengetid (bortset fra sex), da det kan gøre det sværere at falde i søvn.

3. Sæt tempoet ned om aftenen: Forbered dig selv og din krop på sengetid ved at gemme afslappende aktiviteter til et par timer før sengetid. Læs en bog, lyt til afslappende musik, og undgå stærkt lys.

4. Stop natteroderiet: Inden elektriciteten blev opfundet, gik man i seng med solen. Det virkede for vores forfædre, og selv om du selvfølgelig ikke behøver at gå i seng klokken 17 om vinteren, så er det en god idé at hoppe under dynen omkring klokken 22.

5. Tag et varmt bad inden sengetid: Det får kroppen til at slappe af.

6. Få en rutine: Prøv så vidt muligt at gå i seng og stå op på samme tid hver dag - også i weekenden. Det er sundt for kroppen med faste rutiner.

Læs også: Sov dig sund, smuk og slank

7. Spis og drik fornuftigt: Gå ikke i seng, når du er hverken sulten eller overmæt. Det vil holde dig vågen. Samtidig vil tissetrang vække dig senere på natten, hvis du drikker for meget inden sengetid, mens kaffe kan gøre det komplet umuligt overhovedet at falde i søvn.

8. Drop luren: Det er fristende at tage en lur på sofaen efter arbejde, men det hævner sig ofte om aftenen, hvor du vender og drejer dig for at falde i søvn. Hvis du ikke kan klare dagen uden en lur, så sørg for, at luren ikke bliver længere end en halv time.

9. Vær opmærksom på stress: Det kan være sv ært at slippe dagens stress, og ofte kører tankerne rundt ved sengetid. Sørg for at have en blok parat ved siden af sengen, og fæld tanker og ideer ned, og lav huskesedler i stedet for at beholde det hele i hovedet.

10. Indret soveværelset: Sørg for, at soveværelset indbyder til søvn. Sæt mørke gardiner op, og drop fjernsyn og computere.

Læs også: 7 tegn på du mangler søvn

Læs mere om: