spirer
Kost & motion

Spirer - derfor skal du spise dem

Spirer er koncentreret næring, og ud over at de frisker dit måltid op, får du vigtige vitaminer for meget få kalorier.

DERFOR SKAL DU SPISE SPIRER

Spirer er i forhold til deres størrelse meget rige på næringsstoffer. Det skyldes, at når et frø begynder at spire, frigives alle næringsstofferne i frøet, så det kan udvikle sig til en plante.
 
 
Spirer indeholder blandt andet A- og E-vitamin, der begge spiller en rolle for din hud. A-vitamin modvirker tør hud, mens E-vitamin virker som en antioxidant, der beskytter blandt andet huden mod nedbrydning. Derudover indeholder spirer også C-vitamin, der er vigtigt for dit immunforsvar.
Når du spiser spirer, får du også klorofyl, som er det, der giver planter deres grønne farve, og som gør, at de kan omsætte solens lys til energi. I menneskekroppen hjælper klorofyl til at rense og ilte blodet.
 
LÆS OGSÅ: Vild med spirer? Så prøv mørbrad i wok med ingefær, grøntsager og sprøde spirer
 
Der findes mange spirer at vælge mellem. Nogle af de mest kendte er lucerne- og bønnespirer, men i princippet kan man spire alle frø og kerner. Næringsindholdet varierer alt efter, hvilke du vælger. F.eks. er der 27 kcal og 2 gram protein i 100 gram lucernespirer, mens der er 125 kcal og 27 gram protein i en tilsvarende mængde ærtespirer.
 
Få 13 nr. af femina + glasvase fra Lyngby Porcelæn for kun 348 kr.
 
Det er nemt at ”spire” selv. I helsekostbutikker kan du både købe spirebakke og frø og kerner, og fra du starter, til du har friske spirer, går der ikke mere end omkring tre dage afhængig af, hvilke spirer du har ”plantet”, og du kan jo sagtens have gang i flere slags spirer og spirebakker på en gang.
 
Kilde: Sofia Sommer, ernæringsøkonom og forfatter bl.a. bogen ”Sunde vaner – smuk figur. 7 enkle trin til en krop, du elsker”.
 
Læs mere om: