Kost & motion

Nyd chokolade med god samvittighed

Nu kan du sagtens nyde chokoladen, uden dårlig samvittighed. Den søde spise indeholder rent faktisk ingredienser, som er direkte nødvendige for os. Så nyd du blot din chokolade

Ifølge Stephan Rössner, professor på Karolinska Universitetssjukhus i Stockholm bliver chokoladespisning ofte forbundet med negative ting som fedme og en sløv karakter, men det er helt urimeligt. - Alt, hvad der er godt, er syndigt. Det er imidlertid meget vigtigt, man bevarer spiseglæden, vi skal ikke leve i tristhed, siger Stephan Rössner.

Vælg mørk chokolade
Selv om mørk chokolade har et højt indhold af fedt, er store dele af det såkaldt neutralt fedt, hvilket vil sige fedt, som vores krop ikke optager, og som derfor ikke har nogen negativ effekt. Oven i købet har mørk chokolade et lavt indhold af de usunde kulhydrater. Derfor anbefaler Stephan Rössner, at man køber en god chokolade med et højt indhold af kakao - mindst 70 procent. - Det bedste er at spise chokolade af ekstremt god kvalitet, for så kan man nøjes med lidt, og så bliver det helt automatisk til en lille portion, der ikke skader

Chokolade, godt for hjertet
Nyere forskning viser, at der er en række ingredienser i chokolade, som er nødvendige for vores sundhed. - Der er udkommet videnskabelige artikler, som påviser, at chokoladespisere får færre hjerte-kar-sygdomme. Hvilke faktorer der spiller en rolle, ved man endnu ikke med sikkerhed, men der er både antioxidanter og kobber i chokolade. Selv om det ikke er meget kobber, vi behøver, er det et vigtigt mineral, og man mener, kobber kan have betydning for hjertesundheden, siger Stephan Rössner.

Mindsker risiko for blodprop
En forsker fra University of Dundee i Skotland satte for nogle år siden fokus på den mørke chokolade. I et forsøg påviste en af universitetets forskere, Dr. Gwen Kennedy, at mørk chokolade virkede reducerende på blodpladernes tendens til at klumpe sammen hos undersøgelsens forsøgspersoner. Dermed var risikoen for slagtilfælde eller blodprop væsentlig mindre end før indtagelsen af chokolade. Forskerne mener, at det er kakaoens høje indhold af flavoner, der påvirker blodpladerne. Flavoner findes i blandt andet frugt, grøntsager, vin, te og kakao.

Læs også: Femina opskrift: chokolademousse med jordbær

Læs også: Opskrift risotto