Derfor skal du spise hyldebær
Kost & motion

Hyldebær - derfor skal du spise dem

Hyldebær er en billig og effektiv kilde til styrkende plantestoffer, der stiver immunforsvaret af – men der er også andre grunde til at plukke hyldebær og hamstre til saft og fryser lige nu.

DERFOR SKAL DU SPISE HYLDEBÆR

 

Ligesom andre blå bær, så er hyldebær fyldt med såkaldte antocyaniner. Trods det giftigt klingende navn er der tale om gavnlige og sunde immunforsvarsstyrkende stoffer, som blandt andet beskytter muskler og hjerne mod ødelæggelse. Det sker, ved at stofferne forhindrer den skadelige iltning, oxidation, som blandt andet kan få kolesterol til at sætte sig faretruende i karvæggene. Hyldebær er også guf for tarmene, for et tårnhøjt indhold af kostfibre sikrer en velfungerende fordøjelse. Samtidig nærer de tarmens sunde bakterier, der har afgørende betydning for dit immunforsvar. Eneste ulempe ved hyldebær er, at især de umodne kan indeholde giftstoffer, som i større mængder kan være skadelige. Derfor er det altid en god idé at koge sine hyldebær, inden man kommer dem i smoothien, yoghurten, eller hvor de ellers giver smag og farve.
 
 
I et mindre norsk studie fra 2004 kunne et ekstrakt af hyldebær få influenza-ofre på benene fire dage tidligere – de slap altså for mere end halvdelen af sygedagene – og hyldebær kan muligvis også hjælpe immunforsvaret med at nedkæmpe andre virusinfektioner, bl.a. ved at mindske hævelserne af slimhinderne, så man ikke så let stopper til i næse og hals.
Man skal dog, som nævnt, være opmærksom på, hvordan man tilbereder sine hyldebær. Hyldebær i rå form er nemlig giftige og kan udvikle cyanid, hvilket kan give en alvorlig omgang diarré og opkast. Derfor skal de have et opkog, inden du indtager de sunde bær.
 
Kilde: Kost- og ernæringsekspert Martin Kreutzer, som er aktuel med den antiinflammatoriske bog ”Velsmurt” (Politikens Forlag)
 
LÆS OGSÅ: Er mirakelfrugten virkelig et mirakel?
 

 

Læs mere om: