nødder
Kost & motion

Go nuts: De 7 sundeste nødder

Har du også været på den med at skære slik og hurtige kulhydrater væk for så at spise dig en mavedelle til i mandler og andre sunde snacks? Her er de 7 sundeste alternativer til mandler. Se, hvor få du egentlig kan klare dig med, og indtag masser af mineraler og fedtsyrer uden at overdrive kalorierne.

HER FÅR DU DE 7 SUNDESTE NØDDER

 
Paranødder
De er rige på selen, et mineral, mange mangler. Selen er gavnligt for stofskifte, hår og hud. Og ved indtagelse af paranødder og selen ses en sænkning i kolesterol efter bare 9 timer.
Så mange skal du spise: Max 3 om dagen.
 
 
Cashewnødder
De mest jernholdige af alle nødder. De har en cremet konsistens, som gør dem egnede til f.eks. at være veganernes svar på parmesan i saltet udgave.
Så mange skal du spise: En lille håndfuld, ca. 25 gram.
 
Macademia-nødder
De indeholder samme slags fedt som eksempelvis avocado, og de er rige på B1-vitamin også kaldet tiamin. De er sammen med valnødder de mest kalorierige af alle nødder.
Så mange skal du spise: 3 styk er rigeligt.
 
LÆS OGSÅ: Derfor skal du spise nødder
 
Peanuts
Jordnødder hører faktisk til bønnefamilien, og de er pænt proteinrige plus indeholder magnesium og fosfor.
Så mange skal du spise: Højst 2 spiseskefulde.
 
Pistacienødder 
God kilde til antioxidanter og en delikat snack f.eks. på salater, hvor lidt pistaciedrys kan fremme optagelsen af vitaminerne i grøntsagerne.
Så mange skal du spise: Med skaller? Så kan du godt tage en stor håndfuld.
 
Valnødder
Den bedste kilde til omega-3-fedtsyrer og også rige på kalorier. Der er 220 kalorier i en lille håndfuld, sammenlignet med f.eks. 165 kalorier i peanuts. Til gengæld er fedtet af den slags, der fremmer mæthedsfølelsen.
Så mange skal du spise: 5-10 valnødder højst.
 
KØB et abonnement på femina og vælg din egen velkomstgave: Moshi Moshi jakke, Södahl plaid eller et af vores skønhedssæt
 
Pekannødder
E-vitamin-indholdet i pekannødder er pænt; de indeholder også B1-vitamin, som er gavnligt for stofskiftet. Kaloriemæssigt ligger de i midterfeltet.
Så mange skal du spise: 5-10 pekannødder.
 
Kilde: Women’s Health
 
LÆS OGSÅ: 3 snacks der slet ikke er så usunde som vi troede
 
Læs mere om: