food prepping
Kost & motion

Food prepping: Derfor er det en god idé

Food prepping handler om at få styr på køleskab, indkøb og sundhed. Om at blive herre i eget køkken – hvad enten du er enlig mor eller storfamilie. Forfatterne til bogen ”Food Prepping”, Christina Bølling og journalist Jo Brand, guider dig her.

Food prepping - her er fordelene

Prepping er slang for det engelske preparation, der betyder forberedelse. Og det er nøjagtigt, hvad food prepping handler om: Forberedelse af din mad. Du kan bruge principperne, som det passer ind i dit liv, hvad enten du vil forberede dine indkøb, lave madplan for hele ugen, bruge søndagen på at fylde fryseren, snitte grøntsagerne, så de er lige til at hapse i køleskabet, eller gøre som mange fitnessudøvere, som træner op til konkurrencer og derfor sørger for, at alle dagens måltider er klar til de næste dage.

6 grunde til food prepping

Her er prepperne og forfatterne til bogen "Food Prepping" sundhedsredaktør på femina Christina Bøllings og journalist Jo Brands seks grunde til at lære at preppe:

1. Tidsbesparelse

En af de helt store grunde til at preppe er, at du sparer tid. Når du ved, hvad du skal spise i de kommende dage, kan du nøjes med en indkøbstur frem for det ofte daglige visit i supermarkedet. Derudover sparer du også tid, når du laver større portioner mad – for det tager altså meget kortere tid at tilberede fire pizzaer på én gang, end det tager at tilberede én fire gange. Bare tænk på den tid, du bruger alene på rengøring. Og hvor skønt det er at komme træt og sulten hjem fra arbejde og så hive en hjemmelavet pizza ud af fryseren.

2. Bedre økonomi

Når du minimerer antallet af dine indkøb og tilmed køber ind på en måde, så du ved, hvad du skal have, slipper du også for impulskøb. Ligesom du også mindsker sandsynligheden for, at aftensmaden kommer til at bestå af fastfood, hvilket som bekendt er noget, der koster. I hvert fald hvis du gør det tit. Og når du samtidig har en plan for, hvad du skal spise, og køber ind efter den, øger du også sandsynligheden for, at maden rent faktisk bliver spist i stedet for at ende i skraldespanden, hvilket også sparer dig for penge.

LÆS OGSÅ: Gør food prepping nemt med feminas lækre madplaner

3. Sundere og måske slankere

Der er en grund til, at fitnessudøvere, der træner op til konkurrencer, praktiserer meal prepping, hvor de tilbereder alle dagens måltider til f.eks. de næste fire dage. Ud over at det helt klart er det nemmeste for dem, fordi maden som regel er ret ensidig, så gør det nemlig også, at man ikke bliver fristet til at spise andet end den mad, man har tilberedt – den ligger jo klar. Når du prepper, bliver det også nemmere at leve sundere, hvad enten det for dig betyder mindre sukker, mindre fedt, ingen gluten eller noget helt fjerde, fordi du netop forbereder de retter, der lever op til dine behov, og de dermed altid er tilgængelige.

4. Madlavning bliver hyggelig

Der er dem, der elsker at lave mad, og så er der dem, der ikke bryder sig særlig meget om det. Sjovt nok kan begge typer høste fordele ved prepping. For selv folk, der elsker at lave mad, synes nok, det er hyggeligere at gøre en søndag eftermiddag, hvor de har sat tid af til det, frem for på en tirsdag kl. 18.30, hvor børnene råber, og maven knurrer. Og har man ikke madlavning som hobby, vil man nyde at bruge mindre tid på det, og så kan preppeseancen peppes op med en podcast.

Få 13 nr. af femina + 3 Kähler Hammershøi vaser for kun 348 kr.

5. Kræsenhed – intet problem!

Alt afhængigt af hvor meget man skal komme sine kræsne børn i møde, er der hjælp at hente, når du prepper. Du kan f.eks. lave en kæmpe portion kødsovs, som du fryser ned i mindre portioner, som er lige til at tage op, når kræsenpinden ikke vil sætte tænderne i aftenens menu. Derudover kan du også bruge prep-tiden på at finsnitte og dermed camouflere grøntsager som gulerødder og broccoli i kødsovsen.

6. Nul madspild

Fyldt køleskab den ene uge, halvtomt den næste. Sådan kan det være som delefamilie – men i det hele taget smider vi for meget mad ud alle sammen. Når man ved, hvad man skal bruge, og i øvrigt har preppet nogle gange, så man har styr på, hvad præcis man spiser og drikker i løbet af en uge, så er det utrolig let at holde regnskab med, hvad man bruger, og undgå at smide ud. Man kan også blive god til at bruge det ekstra til at glæde en veninde med en ekstra pizza eller en pose hjemmebagte boller til ovnen.

Få mere at vide om food prepping i bogen ”Food Prepping – Den ultimative selvhjælpskogebog til den sunde, travle hverdag” af Christina Bølling og Jo Brand.

Læs mere om: