Kost & motion

8 tips til løbere med allergi

Kaskader af nys, løbende næse eller øjne, der klør? Har du allergi, er det ikke sjovt at være løber i pollensæsonen – men du kan tage nogle forholdsregler, der kan gøre løbeturen mere behagelig. Vi har samlet 8 tips til dig, der har allergi

1) Planlæg løbeturene når pollen-tallene er lave.
Ifølge Astma-Allergi Danmark er der pollen i luften hele døgnet i større eller mindre grad i pollensæson - men generelt set er der flest pollen i dagtimerne og færrest om natten. Nogle typer pollen, for eksempel bynkepollen har et stort udsving i løbet af dagen.

Hold dig opdateret om pollentallene ved hjælp af Astma-Allergi Danmarks Pollenservice

2) Kend din pollengrænse
Der er stor forskel på, hvor høj koncentrationen af pollen skal være, før man reagerer. Tjek jævnligt pollentallene, og læg mærke til, hvornår du får symptomer, så du kender din pollengrænse. Så kan du stadig løbe ude, når pollentallet er under din grænse.

3) Reducér risikoen for kløende øjne
Hvis du har tendens til allergi med kløende og løbende øjne under pollensæsonen, kan du løbe med solbriller, der slutter helt tæt til ansigtet. Besøg en sportsforretning, og find det par, der passer dig bedst. Det kan også hjælpe at dryppe øjne, en time før du løber.

4) Undgå at løbe på blæsende dage
Vinden spreder pollen i luften, så løb inden døre de dage, hvor den er værst - indimellem kan dagen efter en blæsende dag også være slem for din allergi.

5) Tag et bad lige efter din løbetur
De værste allergisymptomer opstår ofte først en time efter, man har været udsat for pollen. Reducér symptomerne ved at snuppe et bad og hoppe i rent tøj, så snart du kommer tilbage fra løbeturen.

6) Løb ikke ude, hvis du er træt
Immunforsvaret har en tendens til at reagere hurtigere og kraftigere, hvis du er træt og udkørt - så hvis du alligevel synes, at du har kræfter til fysisk udfoldelse, så overvej, om det kan gøres indenfor.

7) Dæk næse og mund
Hvis du er hårdt ramt af allergi, kan du overveje at dække din næse og mund med en maske eller en bandana - på den måde får du betydeligt mindre pollen i næse og lunger.

8) Løb efter et skybrud
Det bedste tidspunkt at løbe i pollensæsonen er efter et ordenligt skybrud. Regnen tvinger pollen til jorden, så luften bliver renset for det værste.

(Kilde: www.about.com)