yoga
Kost & motion

3 yoga-stillinger, alle kan lave

Du behøver hverken at kunne stå på hovedet eller tage benene på nakken for at dyrke yoga. Der findes stillinger, hvor alle – i hvert fald næsten alle – kan være med. Her er de 3 mest simple, men måske alligevel ikke helt nemme, for det kræver også noget f.eks. at ligge stille og slappe af.

3 YOGA-STILLINGER ALLE KAN LAVE

 
1. Easy pose (skrædderstilling)
Sådan gør du: Sæt dig i skrædderstilling, så du, når du sidder ned, kan se en trekant formet af dine lår og dine krydsede skinneben. Sid evt. på yderkanten af et foldet tæppe, så du kan holde ryggen rank. Læg enten dine hænder oven i hinanden i dit skød eller på dine knæ med håndfladerne nedad.
Derfor skal du gøre det: Ud over at stillingen virker beroligende, får du styrket din ryg og strakt knæ og ankler.
 
 
2. Mountain pose (bjergets stilling)
Sådan gør du: Stil dig, så dine storetæer mødes, og dine hæle er en smule adskilte. Spænd musklerne i lårene, og ”løft” dine knæskaller – forestil dig energi strømme op igennem hele kroppen og ud af toppen af hovedet på dig. Stå i en ret linje, hvor hovedet er direkte over dine hofter, hagen parallelt med gulvet og med armene ude til siden.
Derfor skal du gøre det:  Forbedrer bl.a. din holdning og styrker lår, knæ og ankler.
 
LÆS OGSÅ: Find din yogastil
 
3. Corpse pose (afspændende liggestilling)
Sådan gør du: Læg dig ned med ”bred ryg”, let spredte ben og armene ud til siden. Slap af. Også i tungen, næsefløjene, panden og hjernen …
Derfor skal du gøre det: Virker afslappende og stressreducerende og kan reducere hovedpine og søvnproblemer.
 
Vidste du, at femina har sin helt egen yogakanal med gratis yogavideoer? Klik her for at komme til ”Hverdagsyoga”-kanalen på Youtube.
 

Læs mere om: