Kost & motion

17 tips til at behandle smerte

Hver femte dansker lider dagligt af smerter – det være sig muskel-smerter, ledsmerter, hovedpine, menstruationssmerter, kroniske lidelser eller smerter grundet psykiske tilstande. For at være sikker på, du får den rigtige behandling, er det vigtigt, du er opmærksom på, hvor det gør ondt – og hvorfor. Og her er der meget, du selv kan gøre



1 Det er vigtigt med opklaring af smerten - forsøg altid at finde årsagen i stedet for blot at symptombehandle. Kroppen har ofte et budskab, når den gør ondt. Så lyt til den.

2 Smerten kan godt føles et andet sted end dér, hvor årsagen sidder. Det kaldes forskudt smerte og ses f.eks. ved facetsyndrom, hvor de små sideled til rygsøjlen er i spænd og skaber muskelspændinger, der trykker på nerver til eksempelvis brystkasse eller mave.

3 Hormonmangel kan medføre smerter, blandt andet for lavt stofskifte, binyretræthed og mangel på kønshormoner.

4 Mange oplever at få smerter ved stress, angst, depression, træthed, ensomhed, vrede og søvnbesvær.

5 Luk vinduet op og fyld lungerne med den friske luft, eller gå en rask tur.

6 Få motion hver dag. Hvis din krop er i god form, kan den bedre tåle belastninger og forebygge/bekæmpe smerte.

7 Kend dine smertestillende piller. For eksempel er Ipren rigtig godt til led-smerter og menstruationssmerter, hvor kodimagnyl eller paracetamol er bedst til hovedpine. Formålet er en midlertidig løsning, så du kan få smerten til at forsvinde hurtigst muligt og komme videre i din dagligdag uden gener. Spørg på apoteket, så du kan få præcis produktvejledning til din situation.

8 Mange smerter kommer af inflammation i kroppen. Det kan du reducere ved at spise mad med grøntsager og kostfibre, og skære ned på dit kødindtag.

9 Koffein blokerer for smerter, men må ikke overdrives.

Få en krop der er fyldt med energi

10 Krydderier såsom f.eks. chili, pebermynte, brændenældeekstrakt, ingefær, hvidløg, almindelige løg og kryddernelliker virker smertenedsættende.

11 Magnesium får musklerne til at slappe af. Tag f.eks. 600 mg om aftenen.

12 Smør dine led og din hjerne med gode olier.

13 Musik er betydeligt smertestillende, da den går ind og spærrer for hjernens opfattelse af smerterne.

14 Kulde nedsætter nerveledningen og dermed smerterne. Efter kuldebehandling øges kredsløbet. Vinterbadere har sjældent smerter.

15 Behandlinger som massage, zoneterapi, Body SDS, akupunktur, hypnose og lignende. Kan genskabe harmoni i kroppens væv aktiveres kroppens endorfiner, og smerteportene hæmmes eller lukkes.

16 Det er vigtigt at drikke nok vand, så kroppen ikke tørrer ud.

17 Et afspændt og dybt åndedræt har en betydelig afspændende og smertestillende effekt. Lær det igennem meditation eller yoga.

Kilder: radiodoktoren.dk, Statens Institut for Folkesundhed og Tværfagligt Smertecenter på Rigshospitalet


Læs mere om: