tøj
Kommentar

På 20 minutter ødelagde Magasin (igen) min følelse af at høre til

26. august 2022
Af Anne-Cathrine Jensen
Foto: Unsplash
Kære tøjbrands. Hvis I ikke kan respektere mig som et menneske, kan I så i det mindste ikke acceptere den kendsgerning, at mine penge er lige så meget værd som alle andres, spørger Anne-Cathrine Jensen, efter hun en dag glemte alle sine regler og gik ind i en almindelig tøjbutik.

Anne-Cathrine Jensen er journalist. Kommentaren er et udtryk for skribentens holdning.

Det var en fejl. Jeg skulle have husket det, så snart jeg trak den første kjole ud fra et stativ og besluttede ”du kan da lige se, om ikke det går”.

Regnen pissede ned udenfor, så i stedet for at cykle hjem, stod jeg nu på 2. sal i Magasin og ventede på tørvejr mens jeg kiggede på alt det smukke tøj.

Men jeg glemte den vigtigste regel i mit tøjliv: Lad være med at prøve noget i en straight size forretning. Ikke engang de løse kjoler eller oversized looks. For du kan ikke passe dem. Den her butik er ikke til dig, og du bliver først ked af det og føler dig forkert, inden du bliver skiderasende og får lyst til at sætte ild til det hele. Det er nemt at huske med forretninger, der kun har ét brand. Du fanger mig aldrig i Zara. Men Magasin tilbyder jo angiveligt lidt mere bredde – bare ikke over hofterne.

Så nu sidder jeg her og er nået til raseriet. Og ud over at være ekskluderet fra at være velkommen til at shoppe blandt 90 % af mærkerne, jeg kan finde i Magasin, så har jeg for gud ved hvilken gang især to ting, der irriterer mig.

Så her er mine ønsker, du kan kalde dem modemæssige borgerforslag:

1: Saml eller markér hvor de brands, der er size inclusive holder til

Det er lidt som at rende rundt i en ørken i 40 år og vente på manna fra himlen at lede efter tøj i en stor afdeling med forskellige brands.

Nogle mærker har helt uden nogensinde at have gjort et nummer ud af det op til str. 48. Ikke perfekt. Men fandme bedre end en udefinerbar L, der betyder et sted mellem 38 og 42.

Nogle mærker har formastet sig til at tilbyde en XXL – men kun i nogle af deres styles. Hvorfor er det? Hvordan vælger man, at de her bukser og den her cardigan, de skal være op til str. XL, men den her satan – den kan de få i XXL? I just don’t get it, og jeg er træt, træt, træt af at skulle lede og bladre, håbe og miste håbet for hver hyldemeter, jeg passerer.

Så hvad med, om vi simpelthen starter fra en ende? I det her hjørne er det mest size-inkluderende, naboerne kan være dem som (af uvisse årsager) ikke kan bestemme sig, men som har nogle få ting i størrelser over 42. Og resten af etagen kan jeg så gå pænt udenom og ignorere.

Hvilket leder mig videre til petition 2:

2. Hvis et brand HAR plus sizes, så skal de fandme hænge fysisk i butikkerne

Det er snart 10 år siden, at jeg fandt mine jeans. Du ved – de perfekte jeans, som sidder, hvor de skal – ikke er så lange, de skal rulles, ikke sidder sært højt eller lavt på maven. Dine forever jeans, som du ved, du kommer til at købe så længe din krop ser nogenlunde sådan her ud.

Mine er Levi’s 311 plus size jeans (18Short, hvis du skulle spørge fra nogen). Og så burde min lykke jo være gjort – Levi’s har jo butikker alle vegne. Men NEJ.

For Levi’s nægter at hænge deres store jeans i butikkerne sammen med resten af udvalget. Vi må gå på nettet og dermed aldrig have chancen for at prøve størrelser, farver og stretches, før vi skal bestemme os.

Er du klar over, hvad det sender for et signal, at du har min størrelse, men helst ikke vil have mig ind i din butik og spørge efter den?

Kære tøjbrands. Hvis I ikke kan respektere mig som et menneske, kan I så i det mindste ikke acceptere den kendsgerning, at mine penge er lige så meget værd som alle andres.

Svar fra Esben Hougaard, indkøbsdirektør i Magasin:

I Magasin er vi meget bevidste om, at vi skal være med til at vise vejen frem og gøre plads til alle mulige forskellige mennesker - uanset størrelse, køn og andre smukke forskelligheder.

For at skabe den mest inkluderende oplevelse mener vi, at alle skal kunne finde inspiration overalt i Magasin. Vi arbejder derfor målrettet, og i et tæt samarbejde med alle vores brands og partnere i branchen, på at gøre sortimentet mere favnende. Det er en rejse, vi er på, og selvom vi bestemt ikke er i mål endnu, så arbejder vi hårdt for at sikre, at det sker.

Derfor hylder vi også initiativer fra size inclusive brands og partnere, så vi sammen kan gøre en forskel og skubbe branchen mod mere inklusion og diversitet. Som seneste eksempel lancerede vi Steve Maddens kollektion med stiletter, der går op til størrelse 45 til alle – uanset køn.

Læs også