Motion og øvelser

6 gode råd til at undgå led- og muskelsmerter

Vi kan alle sammen blive enige om, at led- og muskelsmerter absolut ikke er sjove. Søger du nogle enkle råd til, hvordan du bedst kan undgå at blive plaget af de irriterende smerter, så læs med her.

Led- og muskelsmerter hører nok med til at blive ældre, men der er jo ingen grund til at gå rundt og have ondt, når nu man kan undgå det helt enkelt.

SØNDAGs Sundhedspanel giver dig 6 enkle råd til, hvordan du undgår led- og muskelsmerter.

6 gode råd mod led- og muskelsmerter

1. Sov ikke for blødt
En stor dejlig seng er lykken for de fleste. Men vil du undgå muskelsmerter i lænden, må den ikke være for blød.

LÆS OGSÅ: Det er vigtigt at træne ryggen, hvis du vil undgå rygsmerter. Her får du den perfekte øvelse til en smertefri ryg

2. Hop i træningstøjet
Overvægt øger risikoen for muskelsmerter i lænden, så sørg for at få motion hver dag.

3. Rul med skuldrene
Det er bedst ikke at sidde stille i mere end en time ad gangen, hvis du vil undgå led- og muskelsmerter. Rejs dig op og gå lidt omkring samtidig med, at du strækker ud. Rul f.eks. med skuldrene, hver gang du taler i telefon.

KØB et abonnement på SØNDAG – lige nu kan du vælge imellem velkomstgaverne: 2 x Södahl sengesæt eller Clarins skønhedspleje

4. Tag en dukkert
Er du ikke til vinterbadning, kan du svømme et par baner i den lokale svømmehal. Bevægelse i vand er nemlig særligt godt for skuldre, nakke og lænd, idet du undgår hårde stød, som ved løb.

5. Få frisk luft
Det hjælper på spændinger i krop og nakke at komme ud i den friske luft og f.eks. gå eller cykle, så du undgår led- og muskelsmerter.

6. Undgå hård mave
Smerter i ryggen kan opstå, hvis du har hård mave, fordi en overfyldt tarm kan give muskelsmerter i lænden. Sørg for at drikke meget vand og spise en grov kost med masser af fibre, der forhindrer hård mave.

LÆS OGSÅ: Lider du af migræne? Så skyldes det måske en af disse overraskende grunde

Husk at søge læge, hvis dine led- og muskelsmerter ikke aftager.