Særligt sensitiv
Selvudvikling

Test dig selv: Er du særligt sensitiv?

Er du i tvivl om, om du er særligt sensitiv? Tag testen og se, om du kan genkende dig selv.

Er du særligt sensitiv?

Hvis du ved, at du er særligt sensitiv, så har du nok efterhånden lært, at særligt sensitive skal passe godt på sindet og beskytte sig mod det, der stresser. Men det er indimellem lettere sagt end gjort. Og hvis du ikke helt ved, om du hører til gruppen af særligt senisitiv, så kan det være endnu sværere at navigere i alle hverdagens indtryk. 

Tag testen: ER DU SÆRLIGT SENSITIV?

1) Jeg er opmærksom på detaljer og nuancer i mine omgivelser.

2) Andre menneskers humør påvirker mig.

3) Jeg er tilbøjelig til at være meget følsom over for smerte.

4) Jeg kan have brug for at trække mig tilbage fra folk i løbet af stressede dage.

5) Jeg er særligt sensitiv over for virkningen af koffein.

6) Jeg bliver let overvældet af ting som klart lys, stærke dufte, grove tekstiler eller lyden af en alarm eller ambulance.

LÆS OGSÅ: Ved du, at du er særligt sensitiv? Måske denne personlige beretning om at passe godt på sin krop er noget for dig 

7) Jeg har et rigt indre liv.

8) Jeg føler ubehag ved høje lyde.

9) Jeg bliver dybt berørt af kunst og musik.

10) Jeg er samvittighedsfuld.

11) Jeg bliver let forskrækket.

12) Jeg bliver let bragt ud af fatning, når jeg har meget at gøre på kort tid.

13) Når andre føler sig utilpas i de fysiske omgivelser, har jeg ofte en fornemmelse af, hvad der kan få dem 
til at føle sig bedre tilpas.

14) Jeg bliver generet, når mange mennesker forsøger at få mig til at gøre mange ting på en gang.

15) Jeg anstrenger mig for at undgå at begå fejl og glemme ting.

16) Jeg undgår helst voldelige film og tv-udsendelser.

17) Jeg bliver opbragt, når der sker meget omkring mig.

Kender du en, der elsker SØNDAG? Giv hende et abonnement på SØNDAG i julegave - fra 150 kr. >

18) Når jeg bliver sulten, får jeg en stærk reaktion, som forstyrrer min koncentration og mit humør.

19) Jeg bliver rystet over forandringer i mit liv.

20) Jeg bemærker og nyder udsøgte dufte, smagsoplevelser, lyde og kunstværker.

21) Jeg forsøger at prioritere mit liv, så jeg undgår oprivende og overvældende situationer.

22) Når jeg skal konkurrere eller bliver observeret, mens jeg udfører en opgave, bliver jeg så nervøs, at jeg gør det langt værre, end jeg ellers ville.

23) Da jeg var barn, mente mine forældre og lærere, at jeg var genert.

DET VISER TESTEN

Hvis du kunne sige ja til tolv eller flere af udsagnene, er du sandsynligvis særligt sensitiv. Hvis kun et eller to udsagn er sande om dig, men i allerhøjeste grad er sande, kan du også have grund til at kalde dig selv særligt sensitiv eller HSP (highly sensitive person). 

Kilde: ”Særligt sensitive mennesker” af Elaine Aron, www.hsperson.com

 

LÆS OGSÅ: Er du introvert? Så er du ofte god til disse tre ting

5 gode råd til dig, der kender en særligt sensitiv

1. Accepter, at I er forskellige. Særligt sensitive er ikke hysteriske eller overfølsomme. Kræv ikke af dem, at de bliver ligesom dig.

2. Giv særligt sensitive ro. Måske elsker du at shoppe lørdag formiddag, tage i Tivoli fredag aften eller arrangere sommerhustur for alle vennerne. For særligt sensitive kan det være en udfordring med aktiviteter, der byder på mange indtryk. Vis forståelse for, at særligt sensitive måske ikke har samme behov som dig.

3. Nyd godt af særligt sensitives blik for kunst og æstetik. De oplever kunstudstillinger, teaterforestillinger og musik meget intenst, og ofte opfatter de helt intuitivt det smukke og enestående i et kunstnerisk værk. Lad dig inspirere af deres oplevelser og måder at se verden på.

4. Vær stille sammen. Særligt sensitive har brug for at trække sig tilbage for ikke at blive overstimuleret. Lav aktiviteter, som skaber ro – også for dig. I kan måske gå til yoga sammen, meditere, få massage eller bare være sammen uden nødvendigvis at tale.

5. Tilgiv særligt sensitive. Når de bliver overstimuleret, kan de blive meget afvisende, ophidsede og vrede. De vil have brug for at trække sig tilbage og finde ro for at blive sig selv igen.

Kilde: Pyskolog Ted Zeff, drtedzeff.com.

Læs mere om: