Tankemylder
Selvudvikling

7 spørgsmål, du kan stille dig selv, når du oplever tankemylder

Det er o.k. at bekymre sig – lidt. Bare det ikke tager overhånd. For man kan risikere, at det udvikler sig meget uheldigt. Se her, hvordan du derfor kan forsøge at udfordringer dine bekymringer, når du oplever tankemylder.

Lider du også indimellem af tankemylder?

Vi bekymrer os hver eneste dag. Det er normalt. Vi er udviklet til at bekymre os. Det er en del af vores måde at overleve på. Bekymringerne kan gøre os opmærksomme på, at der er noget, vi skal tage os af, eller noget, vi helst skal undgå. De bekymringer, vi kan handle på, er sjældent problematiske. Men hvis de bekymrende tanker begynder at myldre formålsløst rundt i hovedet, skal vi stoppe op. Bekymringer og grublerier kan nemlig udvikle sig til en selvforstærkende negativ spiral, der stjæler vores energi og måske endda livsglæde.

Bekymringer er i sig selv bare tanker. Men intens bekymring kan føles, som om vi stod over for en reel trussel. Hjernen kan ikke kende forskel på reel fare her og nu og på tanken om fare. Kroppen kommer i alarmberedskab. Vi får måske hjertebanken, begynder at svede og ryste. Reaktioner, der kan forstyrre vores evne til at koncentrere os, slappe af og falde i søvn. Står det på over længere tid, kan det udvikle sig til depression og angst.  

LÆS OGSÅ: Ny meditationsteknik: Sådan slipper du tankemylder og bekymringer

Man kan selv gøre meget for at få ro på sit tankemylder – med tålmodighed og øvelse. Man kan f.eks. afsætte tid dagligt til bekymring, benytte åndedrætsøvelser eller mindfulness - og forsøge at udfordre sine bekymringer, ved at stille spørgsmål til dem.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Kuren mod stress er ro

7 spørgsmål, der udfordrer dine bekymringer:

Stop op, når en bekymring melder sig, og spørg:

  • Gavner denne tanke mig?
  • Hvilken tanke vil være mere nyttig?
  • Er bekymringen reel?
  • Har jeg oplevet, at det går godt?
  • Hvad er det værste, der kan ske? Hvor sandsynligt er det, at det værste sker?
  • Hvis det værste sker, hvad kan jeg så gøre?
  • Er der noget, jeg kan gøre for at øge chancen for et positivt resultat?

Øvelsen hjælper dig med at tage kontrollen over bekymringerne og håndtere problemerne.

Find flere øvelser på Dansk Psykolog Forenings hjemmeside altompsykologi.dk

Læs mere om: