Kost og helbred

Spis klogt og beskyt dig mod kræft

Med fem simple byttehandler kan du optimere din kost og beskytte dig mod kræft

Der er mange faktorer, der spiller ind, hvis du gerne selv vil være med til at nedsætte din risiko for kræft. Din kost er for eksempel et vigtigt våben.

Forskning viser blandt andet, at frugt og grønt virker forebyggende, ligesom fuldkorn beskytter mod blandt andet tarmkræft.

LÆS MERE: Her får du fem gode råd til, hvordan du får mere grønt ind i din kost

Protein er vigtige byggesten for kroppen, men får du for meget protein - primært fra rødt kød - øger du din risiko for kræft.

Her får du fem byttehandler, din krop vil takke dig for


1: Laks i stedet for røde bøffer. Fede fisk som laks indeholder store mængder D-vitamin, som beskytter mod kræft i nyre, tarm og bryster.

2: Broccoli i stedet for salat. Salat består mest af vand. Broccoli er rig på B-vitamin og kostfibre, som beskytter mod kræft i tarm, bugspytkirtel og bryster.

LÆS MERE: Få svaret på hvor meget broccoli du skal spise hver dag for at dække dit daglige behov.

3: Hvidløg i stedet for salt i maden. Hvidløg giver smag og indeholder virksomme stoffer, der beskytter mod blandt andet mavesår og kræft i mavesækken.

4: Rubrød i stedet for hvidt brød. Kostfibre i rugbrød giver en bedre fordøjelse og beskytter mod tarm- og brystkræft.

LÆS MERE: En anden måde at få en masse fuldkorn er i forbindelse med morgenmåltidet. Her får du tre varianter der er fyldt med fuldkorn.

5: Mørk chokolade i stedet for mælkechokolade. Indholdet af antioxidanter i mørk chokolade og kakaobønner kan forebygge kræft i lunger og mavesæk. Bør dog spises med måde.


Kilde: I Form og Karolinska Instituttet

Læs mere om: