Kost og helbred

Sådan påvirker morgenmaden din hjerne

Det har rigtig stor betydning for din krop og ikke mindst hjerne, at du spiser morgenmad

Når hverdagsmorgenerne er pressede, er morgenmaden ofte det letteste at droppe. Men morgenmaden er ganske vigtig for vores velbefindende resten af dagen, og det har en ny undersøgelse nu igen slået fast.

Undersøgelsen viser nemlig, at personer, der skipper morgenmaden, spiser mere og tager færre sunde madvalg i løbet af dagen.

Det viser sig nemlig, at når man dropper morgenmaden, påvirker det aktiviteten i det område af hjernen, som bl.a. har med nydelse af mad og følelsen af belønning at gøre, skriver Health.com.

Der var især høj aktivitet i det pågældende område i hjernen, når billeder af mad med et højt kalorieindhold blev vist til dem, der ikke havde spist morgenmad. Aktiviteten var til gengæld ikke høj hos dem, der havde spist morgenmad, når billederne blev vist frem.

LÆS MERE: Elsker du pandekager? Forny din morgenyoghurt med lidt pandekagestrimler, læs mere her
 

Ingen morgenmad øger sulten

Forskerne MRI-scannede 21 personers hjerner. Det gjorde de både, når testdeltagerne ikke havde spist morgenmad, og når de havde spist en morgenmad bestående af hele 750 kalorier.

Efter scanningerne fik alle testdeltagerne serveret frokost.

- Gennem både scanninger af testdeltagerne og observationer af, hvor meget de spiste til frokost, fandt vi frem til, at fasten om morgenen gør folk mere sultne, og det øgede både lysten til mad med højt kalorieindhold og mængden de spiste, udtaler Tony Goldstone, der er læge ved MRC Clinical Science Centre ved Londons Imperial College, ifølge Health.com.
 

Ikke sundt at droppe morgenmaden

Lisa Bolting, der er chefdiætist ved Slankedoktor.dk, peger også på, at morgenmaden er vigtig.

- Kroppen har brug for energi og kalorier hele dagen for at kunne eksistere. Man kan sagtens oparbejde en rutine, hvor man ikke får mad i begyndelsen af dagen, men det er naturligvis ikke sundt. Hertil er det rigtigt, at når man så først begynder at spise, så bliver det mere svært at sikre de rigtige valg. Det svarer lidt til at stå foran et stort 'ta'-selv-bord' og være meget sulten. Så vil du ikke vælge salaten som det første, men i stedet sikre mad som giver dig et højt kalorieindhold. Så at spise i et jævnt mønster startende med morgenmad er absolut at foretrække, forklarer Lisa Bolting til Alive.dk.

Den nye undersøgelse har været præsenteret ved en konference hos Society for Neuroscience i New Orleans, og forskerne understreger, at der skal laves mere forskning på området.

Kilde: www.health.com

LÆS MERE: Æg smager fantastisk og især til morgenmaden, og så giver det kroppen energi hele dagen, læs her hvorfor

 

Læs mere om: