Badehotellet
Kultur og rejser

Manuskriptforfatter på Badehotellet: "Jeg er så stolt af den serie"

Vi kender Badehotellets mange hovedkarakterer, men hvem står egentlig bag idéen til TV2's mest sete fiktionsserie nogensinde? SØNDAG har mødt Hanna Lundblad, som er en af manumanuskriptforfatterne på serien.

I en stor stue indrammet af koralrøde vægge med håndmalede blomster og med et klaver centralt placeret i rummet sidder 56-årige Hanna Lundblad. Her i dagligstuen på Andersens Badehotel har fru Fjeldsø siddet med sin søster Lydia og talt over en kop te, mens førstnævnte har brokket sig over støjen fra hr. Weyses klaverspil. Måske ser du det tydeligt for dig, fordi du selv har tilbragt flere timer i dette rum. Sådan kan det i hvert fald nemt føles, hvis man som trofast seer af Badehotellet har fulgt med siden seriens begyndelse tilbage i vinteren 2014.

Hanna Lundblad udgør den ene del af seriens forfatterduo. Som ung læste hun dramaturgi på Aarhus Universitet, inden hun blev en del af teatergruppen Dr. Dante. Sidenhen kom Hanna ud på DR, hvor hun i en årrække arbejdede som manuskriptkonsulent. Det var også her, hun mødte sin mand, forfatteren Stig Thorsboe, som sammen med Hanna har skrevet manuskripterne til Badehotellets fem sæsoner.

Amalie Dollerup fra Badehotellet: Jeg anede ikke, om jeg kunne finde ud af at spille skuespil

Mand og kone

Hanna og Stig dannede første gang professionelt par på tv-serien Landsbyen og derefter på tv-serien Taxa, hvor Stig var hovedforfatter og Hanna manuskriptkonsulent. Da Stig så blev tilbudt at skrive manuskripterne til Krøniken, var det hans eget forslag, at Hanna skulle følge med – nu som medforfatter. Det førte til endnu et vellykket samarbejde i de efterfølgende år på komedieserien Lykke. Med adskillige succesfulde DR-serier på cv’et, blev det så TV2’s tur til at efterspørge en serie fra Hanna og Stig. 

Få 13 numre af SØNDAG leveret med posten - kun 400 kr.

– Vi ville gerne lave en kombination af drama og komedie. Krøniken var et historisk drama, og Lykke en moderne komedie. Vi brændte for igen at lave noget historisk, men det havde TV2 ikke budget til. Vi gik så hjem og grublede og fik idéen til Badehotellet, som jo udspiller sig et sted, der i dag ser fuldstændig ud, som det altid har gjort og derfor ikke er dyrere at producere end nutidigt drama. Her kunne skabes et unikt miks af historisk drama og komedie.

Når Hanna og Stig begynder en skriveproces, kører de til deres hus i Sverige. Her taler de om, hvad en sæsons historie kan være, men også om, hvad historierne kan være for de enkelte karakterer.

– Hvad er Weyses plot? Hvad er grosserer Madsens plot? Vi går op og ned ad gulvet i ugevis. En gang imellem bryder Stig ud i dialog, og så er det bare med at fange det. Så finder han på halve eller hele scener, mens jeg sidder og forsøger at få skrevet det hele ned. Bagefter bruger vi lang tid på at flette de forskellige scenebidder sammen til en fortløbende historie.

– Det er meget koncentreret, og der er selvfølgelig en udfordring i forhold til, hvornår vi er på arbejde, og hvornår vi holder fri. I princippet har vi nogle regler, men der er jo dage, hvor vi er særligt optagede af noget, og så flyder det lidt sammen. 

Anne Louise Hassing: Man kan ikke danse sig ud af kriser, men det hjælper

Autencitet til fiktionen 

Badehotellets første sæson foregår i 1928, den næste når frem til 1932, og det skal dialogen afspejle.

– Det er en stor del af fornøjelsen, at vores karakterer siger De til hinanden – og vogn i stedet for bil. Hovedreglen er, at hvis noget lyder for moderne, tager vi det ud, men talen må heller ikke være for korrekt, for så bliver den karikeret.

Tidsperioden kommer også til udtryk i de historiske referencer. Eksempelvis refereres der til Hitler og kong Christian den tiende.

– En enkelt gang har vi ladet en historisk person indgå i serien, nemlig da Stauning besøgte hotellet i tredje sæson. Således får fiktionen en autencitet.

LÆS OGSÅ: Sonja Oppenhagen: Livet skal leves HVER dag

Skriveprocessen påbegyndes i januar, og i sommermånederne går optagelserne så i gang, mens der fortsat skrives på manuskripterne.

– Sker der noget interessant undervejs i optagelserne, kan vi lade os inspirere og skrive det ind i manuskripterne. Derfor er der utrolig meget synergi i arbejdet.

Men den metode har også sine udfordringer. Eksempelvis når vejrforholdene driller, så scener må omskrives for at passe til vejret på den aktuelle optagedag.

Da snakken falder på Hannas favoritkarakter, fremhæver hun små ting ved hver enkelt. Madsens særheder, stuepigernes interne dialog, hr. Weyses sang, men hun kan ikke udnævne en favorit. Hun elsker dem alle lige højt.

LÆS OGSÅ:Guide til Danmarks skønneste badehoteller

Det er svært at få ud af Hanna, hvad Badehotellets femte sæson har at byde på, og hun vil heller ikke løfte sløret for, hvorvidt femte sæson bliver seriens sidste. Dog afslører hun, at der kommer to nye gæster til hotellet, som får betydning for samtlige karakterers tilværelse og dermed også for hele femte sæson. 

– Jeg holder meget af, hvor rummeligt Badehotellets univers er. Man kan sidde og se et afsnit og blive berørt, men samtidig være ved at dø af grin, fortæller Hanna.